1926 m. kilo mintis Kaune pagaminti tautinius drabužius dailininkui A. Tamošaičiui. Jo suprojektuotus ir daugiau serijiniu būdu gaminamus kostiumus nuo 1926 m. iki 1960 m. dėvėjo ne vien Kaune, bet ir kitose Lietuvos vietovėse. Kai kas tuos drabužius dar ir dabar turi. Dalis to laikotarpio kostiumų yra patekę į muziejų. Tačiau jo suprojektuoti drabužiai labai skyrėsi nuo autentiško lietuvio kostiumo. Buvo pašalinta daug dalykų, kurie, anot autoriaus, yra svetimkūniai. A. Tamošaičio sukurti tautiniai kostiumai buvo to meto grožio etalonas. Daugiau galite pasiskaityti šaltinyje „Lietuvių tautinis kostiumas kaip tautinės savimonės formavimo veiksnys“.

Sceniniai kostiumai skyrėsi. Pagal tai, kaip koncertinė folkloro ansamblių apranga yra nutolusi nuo autentiškų drabužių, išskirtos 6 kategorijos: autentiška apranga, tautiniai drabužiai, rekonstruota archeologinė, istorinė apranga, etnizuoti drabužiai, kolekcijos su liaudiško stiliaus elementais.

Įsivyravo samprata, kad tautišku, lietuvišku dalyku laikytina visa, kas susiję su kaimo kultūros paveldu, kas yra rankų darbo.

Vėliau buvo suvokta, kad kostiumu dėvintis žmogus turi būti atpažįstamas kaip konkrečios etninės grupės atstovas, todėl jo kostiumas negalėjo itin skirtis nuo valstiečių drabužių. Taip buvo pradėta labiau gilintis į liaudies drabužių tyrinėjimus. Tad etninio kostiumo modelį nulemdavo turimos žinios apie autentišką tradicinę valstiečių aprangą ir gebėjimą tas žinias interpretuoti tinkamai, o interpretavimas, dažniausiai, priklausė nuo tuo laikotarpiu sklidusios liaudies meno sampratos.

Austinės juostos (Dzūkija, XIX a. antroji pusė, Lietuvos nacionalinis muziejus). Aut. Arūnas Baltėnas

Ypatinga tautinio kostiumo detalė – juosta. Juostų ornamentika yra savotiškas raštas, kurį reikia mokėti perskaityti. Jose aptinkame pačių archajiškiausių elementų: dangaus kūnų, paukščių, įvairių gyvūnų, augalijos, magiškų ir simboliškų ženklų. Juostų raštai turi savo pavadinimus: eglutės, saulutės, žalčiukai, vištkojelės, ožkanagėlės, žirgeliai, ąžuolėliai, roželės, langeliai. Mūsų papročiuose juosta yra vienas prasmingiausių, iškalbingiausių simbolių, išlaikiusių savo dvasinio ryšio prasmę ir šiandien.

Mūsų tautos ornamentų spalvinis koloritas nėra vienalytis, įvairių etnografinių sričių ornamentų spalvų deriniai skirtingi.

Sužinokite daugiau apie prieškario drabužius ir jų spalvas, medžiagas, technikas.

Išlikę prieškario drabužiai leidžia įvertinti naudotas medžiagas, spalvas, audimo bei rankdarbių technikas, sukirpimą, tačiau dėl rinkinių fragmentiškumo to laikotarpio kostiumo modelius rekonstruoti galima tik naudojantis ne mažiau svarbiais šaltiniais: prieškario spaudiniais – jų tekstais, fotografijomis ir piešiniais. XX a. antrosios pusės tautinių kostiumų modeliai buvo užfiksuoti tuo metu, kada jie buvo vilkimi. Dainų ir šokių ansamblių drabužinėse išlikę pilni kostiumai, siūti 7–to dešimtmečio pradžios ir vėlesnėms programoms. Koncertuojančių kolektyvų kostiumai buvo nuolat atnaujinami; senesni drabužiai perkomplektuoti, persiūti, taikantis prie naujų interpretacijų, todėl svarbus jų fiksavimo laikas.

Tremtinės saviveiklininkės juostų raštais puoštoje scenoje. Dėvi pačių pasisiūtus tautinius drabužius, prijuostėms panaudotos motinų skarelės. Chara Kutulas Zaigrajevo raj. Buriatijoje, apie 1957 m. Iš dešinės antra G. Radėnienė

Tremtį patyrusiems mūsų tautiečiams tautinis kostiumas buvo itin svarbus tapatybės raiškos ženklas. Pasakojimai atskleidžia, kiek kūrybiškumo ir ryžto turėjo turėti tremtiniai, kad tremties nepritekliaus sąlygomis pasisiūtų tautinius kostiumus, išradingai pasigamintų jo detales. Įdomi istorija, liudijanti, kad tautinis kostiumas buvo atsigabentas iš Lietuvos – pasiimtas trėmimo metu, o grįžtant į Lietuvą vėl parsigabentas atgal.

Palyginkite,  kaip atrodo tos pačios šeimos skirtingų kartų moterys su tautiniu kostiumu.

Rūtos Mikelkevičiūtės močiutės ir jos pačios tautiniai kostiumai. Šaltinis – Rūtos Mikelkevičiūtės asmeninis archyvas