Mėnulio kalendorius – seniausias kalendorius Lietuvoje, grindžiamas mėnulio fazių stebėjimu.

Kalendorinę informaciją galima „išskaityti“ ir tautodailės ornamentuose. Šiuo požiūriu labai įdomios yra verpstės. Tarkime, vienoje jų pavaizduoti 18 skrituliukų, išdėstytų trimis eilėmis. Skirtingų čia yra dvylika; vertikaliai jie sugrupuoti po šešis, trimis eilėmis. Galima manyti, kad ši kompozicija skirta priminti, kaip derinami saulės ir mėnulio ciklai. Kitoje verpstėje sukomponuoti devyni skrituliai. Nakties šviesulio atvaizdų verpstėse nebūna; gal todėl, kad šviečiant mėnesienai drausta verpti.

Pagal Libertą Klimką (2009)

Verpstė su „kalendoriniais“ ženklais.

Verpstė su „kalendoriniais“ ženklais. Aut. nežinomas

Tarpai tarp svarbiausių švenčių.

Pirmykštės žmonių bendruomenės gyvenseną su gamta suderindavo kalendorius. Tad kalendoriaus istorijoje pirmiausia ir ieškotina žinių apie gamtą sisteminimo užuomazgų. Kitaip tariant, mokslo genezės.

Indoeuropietiškos kilties tautų žemdirbiškajame kalendoriuje svarbiausios šventės viena nuo kitos nutolusios būtent apie 40 dienų tarpsniais. Įprasta sakyti „metų ratas“, tačiau iš tikrųjų jis turi kampus, kai įvyksta virsmai gamtoje, kartu ir pokyčiai tiek žmonių darbuose, tiek ir nuotaikose. Lietuvos kaime, beje, ir šiandien neužmirštas paprotys laiką nusakyti dienų skaičiumi nuo vienos šventės iki kitos. O mediniuose runženkliais išraižytuose kalendoriuose, kurie datuojami XVII a. pradžia, apskritai nėra skirstymo mėnesiais. 

Iš kalendorinių švenčių gausos ryškiai išsiskiria net keletas, tarp kurių yra maždaug 40 dienų tarpsniai: nuo paskutinės rudens šventės (Martyno dienos, lapkričio 11-osios) iki žiemos saulėgrįžos, nuo Kalėdų iki „Grabnyčių“ (vasario 2-osios), nuo Šv. Agotos (vasario 5-osios) iki pavasario lygiadienio, nuo 40 paukščių (kovo 10-osios) iki Jurginių (balandžio 23-iosios), nuo Velykų iki Šeštinių ir kt. Suminėtos šventės yra reikšmingos ir krikščioniškame, ir tradiciniame kalendoriuje, sudarytame pagal fenologinius reiškinius bei žemės ūkio darbų terminus.

Pagal Libertą Klimką 

Daugumoje Europos kalbų mėnvardžiai (mėnesių pavadinimai) yra lotynų kilmės. Lietuviškieji mėnvardžiai yra saviti, susiję su:

  • augalija (birželis, liepa),
  • paukščiais (balandis, gegužė, kovas),
  • gamtos reiškiniais (gruodis, lapkritis, sausis, vasaris),
  • žemės ūkio darbais (rugpjūtis, rugsėjis, spalis).

Pasiklausykite doc. dr. Dalios Urbanavičienės paskaitos apie senovės lietuvių metų laikų suvokimą, mėnesių pavadinimus ištraukos.

Dabartinė daugumos mėnvardžių vartosena Lietuvoje nusistovėjo XIX a. antrojoje pusėje–XX a. pradžioje. Seniau mėnuo dažnai turėjo kelis pavadinimus, o mėnvardis neretai reiškė ne vieną, bet kelis dabartinius mėnesius: pavyzdžiui, sausis dar reiškė dabartinį gruodį; vasaris – ir sausį; kovas – ir vasarį; balandis – ir kovą, gegužę, net birželį; birželis – dalį balandžio, gegužės, birželio; lapkritis – ir spalį; gruodis – ir lapkritį. Gali būti, kad toks dviejų gretimų mėnesių pavadinimų sutapimas kilo dėl Julijaus ir Grigaliaus kalendorių kaitos. Kita vertus, įvairiose vietovėse skyrėsi mėnesių laiko ribos, nes jos buvo siejamos su žemės ūkio darbais, kurie priklausė nuo tų metų orų.

Senieji mėnesių pavadinimai

(pastaba: pasviruoju paryškintu šriftu pažymėti pavadinimai, būdingi toliau einančiam mėnesiui (galimai dėl Julijaus ir Grigaliaus kalendorių kaitos), o pasviruoju paryškintu šriftu pažymėti tik tam tikram mėnesiui būdingi pavadinimai)

Metų ratas