„EtnoDesign“ studijos šviestuvai. Aut. „EtnoDesign“
Auskarai su baltų simboliais. Aut. Darata autorinė juvelyrika
Ugnės Blažytės-Tamašauskienės ir Dano Tamašausko darbas. Asmeninio archyvo nuotr.
Paroda „Baltų menas: raštų raštai“ – tai unikalus projektas, kuriame pristatyti „EtnoDesign“ studijos darbai, siekiantys šiuolaikiniam žiūrovui perteikti baltiškos kultūros estetiką ir simboliką. Ši paroda atspindi, kaip senieji baltų raštai ir motyvai gali įgauti naują gyvybę šiuolaikiniame dizaine. „EtnoDesign“ studija, įkvėpta baltiškosios ornamentikos, siekia išplėsti tradicijų suvokimą ir parodyti, kad senųjų simbolių kalba gali būti aktuali bei patraukli šiandien. Parodoje eksponuojami kūriniai atspindi įvairius baltų meno aspektus: tradicinius ženklus, pavyzdžiui, saulės, žalčio, eglės simbolius, ir jų transformacijas, adaptuotas prie šiuolaikinės estetikos.
Gyvename globalizacijos epochoje, todėl natūralu, kad vis dažniau atsigręžiame į savo baltiškąjį pradą ieškodami išskirtinumo, o baltų žalvario dirbiniai – išties neišsenkantis klodas, aukštu estetiniu lygiu stebinantis šiuolaikinį meno vartotoją. Malonu, kad baltiškoji tradicija vis dažniau įvairiomis formomis atgimsta autorinės juvelyrikos menininkų kūryboje.
Tai itin akivaizdu jaunosios kartos amatininkų, dar tik pradedančių savo kūrybinį kelią, darbuose. Autoriai atsisako tautodailėje pamėgtos filigrano technikos, primenančios sovietmečio juvelyrikos tradicijas, ir ieško naujų meninės raiškos būdų, artimesnių mūsų estetiniam suvokimui. Populiarėja ir autentiškų archeologinių dirbinių kopijos, pristatomos visuomenei įvairių renginių metu. Tokie dirbiniai leidžia susipažinti ir išbandyti mūsų protėvių naudotas metalo apdirbimo technikas, išanalizuoti dirbinių formas, dekoro elementus.
Šiandienėje meninėje juvelyrikoje baltų metalo dirbinių motyvai naudojami dvejopai: archeologiniai papuošalai kopijuojami, siekiant kuo tiksliau atkurti originalą, arba kuriami, naudojant panašią gaminio kompoziciją, dekoro elementus, konstrukciją. Pirmuoju atveju prarandama autorystė, tačiau amatininkas išlaisvina protėvių dirbinius iš muziejų erdvių ir grąžina jiems prarastą funkciją – būti nešiojamiems.
Taip pat pastebimas ryškus siekis įvairiomis techninėmis priemonėmis sukurti archajiško, unikalaus, nepriklausančio konkrečiam laikotarpiui papuošalo įvaizdį. Tam naudojama daugybė techninių priemonių – gaminio paviršiaus sendinimas, grubios mechaninės jungtys, natūralus medžiagos (tarp jų ir metalo) paviršius. Baltų dirbiniuose akivaizdus atlikimo technikos ir meno raiškos priemonių ryšys, o šiandienos amatininkai pasitelkia modernias technologines priemones archajiškumui sukurti.
Marškinėliai „Perkūnas“ – senovės baltų ženklai
Šiuolaikinėje tekstilėje kviečiama pažinti mūsų tautos kultūrinį paveldą per tekstilės meno kūrinius, kuriuose vaizduojami baltų simboliai – kryžiai, ratai ir kt. Šie senieji ženklai per naujas interpretacijas įgauna papildomų prasmių, susijusių su istorija, visuomene ir politika. Tekstilės kūriniuose simboliai jungia praeitį su dabartimi, kurdami ryšį tarp senųjų ir dabartinių laikų. Tekstilės kūriniai skatina pažvelgti į juos naujai, atrasti jų prasmę ir susimąstyti apie tai, kaip šie ženklai veikia mūsų bendrą atmintį ir asmenines istorijas.
Šiuolaikinėje tekstilėje kviečiama pažinti mūsų tautos kultūrinį paveldą per tekstilės meno kūrinius, kuriuose vaizduojami baltų simboliai – kryžiai, ratai ir kt. Šie senieji ženklai per naujas interpretacijas įgauna papildomų prasmių, susijusių su istorija, visuomene ir politika. Tekstilės kūriniuose simboliai jungia praeitį su dabartimi, kurdami ryšį tarp senųjų ir dabartinių laikų. Tekstilės kūriniai skatina pažvelgti į juos naujai, atrasti jų prasmę ir susimąstyti apie tai, kaip šie ženklai veikia mūsų bendrą atmintį ir asmenines istorijas.
Dizainerės Kashtankos marškinėliai su užrašu „Paslėpti baltiški simboliai“
Baltų ženklai, kurie senovėje buvo naudojami kaip apsauginiai ir simboliniai amuletai, šiandien atgimsta šiuolaikiniame dizaine ir įgyja modernias formas. Šie ženklai dažnai naudojami ant marškinėlių, aksesuarų ir interjero elementų, siekiant perteikti ryšį su praeitimi, pabrėžti tautinį identitetą arba pasiūlyti unikalų ir prasmingą stilių. Ant marškinėlių spaudžiami ženklai, tokie kaip saulės, gyvybės medžio ar įvairių geometrinių raštų simboliai, suteikia rūbams ne tik estetinę, bet ir dvasinę vertę. Jie tampa saviraiškos ir kultūrinio paveldo dalimi, pritraukiančia žmones, vertinančius autentiškumą bei istoriją.
Baltų ženklai, kurie senovėje buvo naudojami kaip apsauginiai ir simboliniai amuletai, šiandien atgimsta šiuolaikiniame dizaine ir įgyja modernias formas. Šie ženklai dažnai naudojami ant marškinėlių, aksesuarų ir interjero elementų, siekiant perteikti ryšį su praeitimi, pabrėžti tautinį identitetą arba pasiūlyti unikalų ir prasmingą stilių. Ant marškinėlių spaudžiami ženklai, tokie kaip saulės, gyvybės medžio ar įvairių geometrinių raštų simboliai, suteikia rūbams ne tik estetinę, bet ir dvasinę vertę. Jie tampa saviraiškos ir kultūrinio paveldo dalimi, pritraukiančia žmones, vertinančius autentiškumą bei istoriją.
Priemonės lino arba kartono raižiniams
Ant marškinėlių spaudžiant baltų ženklus galima naudoti lino arba kartono raižinius. Šie tradiciniai metodai leidžia išgauti unikalius, autentiškus raštus, kurie perteikia amato grožį ir rankų darbo šilumą. Lino raižiniai pasižymi subtiliu tekstūros piešiniu, o kartono raižiniai suteikia galimybę kurti detalesnius ir kontrastingus dizainus. Pasitelkus šiuos metodus, ant marškinėlių galima perteikti ne tik vaizdą, bet ir tam tikrą meno pojūtį, kuris išlaiko istorinę sąsają su senoviniais kūrybos būdais ir simboliais.
Ant marškinėlių spaudžiant baltų ženklus galima naudoti lino arba kartono raižinius. Šie tradiciniai metodai leidžia išgauti unikalius, autentiškus raštus, kurie perteikia amato grožį ir rankų darbo šilumą. Lino raižiniai pasižymi subtiliu tekstūros piešiniu, o kartono raižiniai suteikia galimybę kurti detalesnius ir kontrastingus dizainus. Pasitelkus šiuos metodus, ant marškinėlių galima perteikti ne tik vaizdą, bet ir tam tikrą meno pojūtį, kuris išlaiko istorinę sąsają su senoviniais kūrybos būdais ir simboliais.