Devintinės (kilnojama šventė)
Po devintinių nebearė, nebesėjo.
Šienapjūtė
Birželyje reikėjo spėriai suktis, nes iš vežlios žolės reikėjo priruošti gyvuliukams žiemai pašaro - šieno. Tam vyrai žolę dalgiais pjovė, moterys grėbliais vartė džiovinimui ir grėbė, vyrai krovė į vežimus ir vežė po stogu, kol lietus "nepagavo". Kraunant į daržinę reikėjo šieną dar suminti, kad daugiau tilptų ir užtektų iki pavasarinio naujo žolyno. XX a. prad. atsirado kertamosios.
Dalgių ruošimas
Petrinės, šv. Petras ir Povilas – birželio 29 d.
Petrinės nuo seno buvo švenčiamos panašiai kaip Joninės. Kaip vidurvasario šventė dažniausiai švenčiama prie vandens, gražioje vietoje. Čia vaišinamasi, pirmus kąsnius ir lašus įprastai aukojant protėvių vėlėms. Pasilinksminimuose vaikinai ir vyrai rodydavo jėgą: traukdavo virvę, kilnodavo rąstus ir trinkas.
Tikėta, kad per Petrines šeimininkė turi išbristi linų lauke takelį, kad linų pluoštas būtų ilgas. Iš žąsies sparno ištraukus plunksną, žąsys bus riebios ir plunksnuotos. Drausta dirbti sunkius darbus: tą dieną šieną į kupetas krauti, skalbinius velėti.
Pagal Visuotinę lietuvių enciklopediją ir Libertą Klimką (2008)
Rasos, Kupolės – birželio 23–24 dienos naktis
Senovės lietuvių puoselėtos Rasų, Kupolių, Joninių svarbiausios tradicijos:
Laužas, kaip žemiškoji ugnis per Kupolių, Rasų šventę pratęsė amžinosios šviesos deivės Saulės šviesą. Senovės lietuviai savo namų židinį atnaujindavo atsinešus ugnies iš trumpiausios nakties laužo. Švariu vandeniu užgesindavo turėtą ir įkurdavo naują ugnį, kurią, kaip akmens amžiaus klajokliai medžiotojai, labai saugodavę.
Jei klajoklių genčiai, ugnies gaudavusiai nuo žaibo skeltų medžių, ypač žiemą, saugomos ugnies užgesimas galėjo būti pražūtingas, tai istoriniais laikais, židinio užgesimą šeima laikė lemiant didelę nelaimę.
Pagal Pranę Dundulienę (1989)
Vaidybinio filmo Eglė žalčių karalienė ištraukoje matysite Rasų (Kupolių, Joninių) dalį apeigų ugnies dievybėms: stebulės puošimą ir uždegimą, laužus ant kalvų, ratavimus, saulės palydėjimą, tamsą atitolus nuo laužų.
Per Jonines, galingiausią augmenijos gyvybingumo metą, šakomis bei gėlėmis kaišyti šaltiniai, rinktos gydomosios žolės. Apeigos vykdavo prie žemiškojo vandens, suteikiančio žemei jėgą duoti vaisius taip pat kaip dangiškasis vanduo – lietus.
Vaidybinio filmo Eglė žalčių karalienė ištraukoje matysite Rasų (Kupolių, Joninių) apeigų prie vandens fragmentą.
Šventės išvakarėse saugodami, kad raganos neišmilžtų karvių pieno, pargindavo gyvulius į tvartus. Kaišė tvartų duris dagių, dilgėlių, šermukšnių šakomis, kad nepatektų į vidų. Kai kur – nuo tvorų nurinkdavo puodynes. Išgindavo karves į pievas tik nukritus Joninių ryto rasai, nes tikėjo, kad ir ji gali atimti pieną.
Tačiau kitiems rasa, kaip ir vanduo, Joninių rytą buvo grožio ir sveikatos teikėjai. Reikėjo tik nusiprausti jais. Šeimininkai tuo metu eidavo apžiūrėti javų. Kad būtų geresnis derlius, garsiai šaukdami apibėgdavo ar, apžergę šaką, apjodavo kelis kartus lauką. Arba nukrėsdavo rasą. Kuo ji didesnė, tuo didesnio derliaus tikėtasi.
Pagal Stasį Gutautą (2012)
Pagonybę menanti rugiapjūtės pradžia
Rugiapjūtė – pirmoji ir svarbiausia, vasaros pjūtis. Kai kur šeimininkas, pagal pagonybės laikus siekiančias apeigas, supjauna pirmą pėdą. Paremdamas mediniu smaigčiu, pastato prie pat, padirvėje, ir kuria aukurą, į kurį meta keletą javų varpų su visais grūdais. Tai buvo padėka Laimos ir Derliaus dievui už užaugintą derlių, Perkūnui – už išsaugotus linus nuo audrų ir ledų. Taip meldė leisti tą derlių sveikiems suvartoti.
Pagal Balį Buračą (2018)
Rugiapjūtė – pirmoji ir svarbiausia, vasaros pjūtis. Kai kur šeimininkas, pagal pagonybės laikus siekiančias apeigas, supjauna pirmą pėdą. Paremdamas mediniu smaigčiu, pastato prie pat, padirvėje, ir kuria aukurą, į kurį meta keletą javų varpų su visais grūdais. Tai buvo padėka Laimos ir Derliaus dievui už užaugintą derlių, Perkūnui – už išsaugotus linus nuo audrų ir ledų. Taip meldė leisti tą derlių sveikiems suvartoti.
Pagal Balį Buračą (2018)
Rugiapjūtės prapjovos (pradžia)
Dainuojant dainas su džiaugsmu einama į rugių laukus pradėti rugiapjūtę. Šeimininkas, supjovęs pirmą rugių pėdą, padeda rugienoje kaip vaišių stalą. Šeimininkė deda sūrį. Visi pjovėjai supjauna sau po pėdą ir ant jo sėdasi trumpoms vaišėms. Laukia nelengvas darbas.
Pirmą pėdą parneša namo, pastato svirno aruode – duona įžengia į namus, bado nebebus, laumės ir aitvarai nenešios javų iš lauko.
Pagal Balį Buračą (2018)
Rugiapjūtė
Pagal Balį Buračą (2018)
Rugiapjūtės nuobaigos, pabaigtuvė
Baigiant rugiapjūtę laukuose palikdavo „jievarą” – paskutinę nenupjautų rugių saujos pintą kasą, kurios viršūnę prilenkdavo prie žemės ir prislėgdavo akmenuku - tarsi tiltą tarp šio ir anapusinio pasaulio, kuriame gyvena protėvių vėlės.
Duoną su druska ar sūriu aukodavo baigdami pjauti rugius. Į nenupjautą paskutinį rugių plotelį įmesdavo duonos gabalą, įvyniotą į rankšluostį ar staltiesę. Virš jo nupjaudavo likusius rugius. Tada šeimininkė talkininkėms susėdus ant žemės padalindavo duonos, o likusią užkasdavo ten, kur būdavo padėta.
Vaidybinį šios apeigos pateikimą galima rasti čia:
Pabaigtuvių vainikas
Rugiapjūtės pabaigą ėmė reikšti rugių varpų vainikas, kurį iš laukų parnešdavo samdiniai ir su oracijomis įteikdavo šeimininkui. Jis pabaigtuvių vainiką kabindavo trobos gerojon kertėn. Vandeniu aplietus talkininkus kviesdavo prie gausių vaišių stalo.
Žolinė
Metų rate žmonėms buvo, yra ir bus labai svarbi Saulė, jos šviesa ir šiluma, geros nuotaikos ir fizinės sveikatos teikėja. Buvo manoma, kad dangiškosios ugnies deivė Saulė, kaip paprasta moteris, dirba įvairius darbus: verpianti, skalbianti, semianti jūroje vandenį… Kartais juokiasi, verkia ar rodo kitas emocijas. Visada mielai padeda žmonėms. Teikia ir palaiko bet kokią gyvybę. Lydi javapjūtės darbuose. Saulei leidžiantis, žmonės baigdavo darbus, nes manydavo, kad nakčia imdavo siausti mitinis blogis, kurį išsklaidydavo vėl patekanti Saulė.
Didžioji deivė motina Lada tarp dviejų paukščių yra vaizduojama ranka rodanti į žemės subrandintą derlių. Jai rugpjūčio 15 d., per Žolines, žmonės aukodavo pirmą naują įvairių javų ir vaisių derlių, kurio nedrįsdavo valgyti iki šios dienos, o po jos jau derliaus sankaupomis imdavo naudotis. Manė, kad neatidavus pirminių aukų, kitais metais javai gali neužderėti dėl sausros ar ledų krušos. Pašalinus archainių laikų draudimus naujo derliaus vartojimui, baigdavosi pagrindinis vaisingumo deivės Lados kulto laikas.
Pagal Pranę Dundulienę (1989)
Krikščionybės laikais daržoves ir žolynus: darželio gėles su vaistažolėmis ir javais, žirniais, šventindavo bažnyčioje. Šventintų grūdų pirmą saują bėrė per sėją, šventintomis daržovėmis gydė gyvulius, vaistažolėmis - gydėsi patys. Žolinių puokštę dėjo mirusiam į karstą. Pirmąjį vaisių derlių dalijo elgetoms kaip aukų prosenelių vėlėms bei dievams atgarsį. Lankydavo gimines, nes kitaip metai galėjo būti skurdūs.
Pagal Stasį Gutautą (2012)
Baltramiejus – rugpjūčio 24 d.
Baigiasi šiltos dienos, išlėkdami gandrai išsineša ir pavakarius, nes sutrumpėja dienos. Nebegirdėti varlių kurkimo. Svarbiausias darbas šiuo metu – žiemkenčių sėja, Sėmenė. Patarlė ragina nevėluoti: „Prieš Baltramiejų sėti – rugiai, po Baltramiejaus – rugeliai“. Pradeda rauti linus, suveža vasarojų.
Šeimyna sėda pusryčiauti drauge, kad vilkai, o ypač gyvatė, nekliudytų bandos.
Pagal Libertą Klimką (2008) ir Stasį Gutautą (2012)