Rasos, Kupolės – birželio 23–24 dienos naktis

Karvių pieno apsauga
Karvių pieno apsauga

Šventės išvakarėse saugodami, kad raganos neišmilžtų karvių pieno, pargindavo gyvulius į tvartus. Kaišė tvartų duris dagių, dilgėlių, šermukšnių šakomis, kad nepatektų į vidų. Kai kur – nuo tvorų nurinkdavo puodynes. Išgindavo karves į pievas tik nukritus Joninių ryto rasai, nes tikėjo, kad ir ji gali atimti pieną.

Rasos galios
Rasos galios

Tačiau kitiems rasa, kaip ir vanduo, Joninių rytą buvo grožio ir sveikatos teikėjai. Reikėjo tik nusiprausti jais. Šeimininkai tuo metu eidavo apžiūrėti javų. Kad būtų geresnis derlius, garsiai šaukdami apibėgdavo ar, apžergę šaką, apjodavo kelis kartus lauką. Arba nukrėsdavo rasą. Kuo ji didesnė, tuo didesnio derliaus tikėtasi.

Pagal Stasį Gutautą (2012)

  • Joninės švenčiamos daugelyje Europos valstybių, o Joninių tradicijos daugelyje šalių panašios, kitaip tariant, Joninių laužai dega po visą Europą.
  • Naktis iš birželio 23 į 24-ąją Estijoje minima kaip Vidurvasario šventė (Jaanipäev), Latvijoje – Lyguo vakaras, Lietuvoje – Joninės, arba Rasos. Rusijoje, Ukrainoje, Lenkijoje ir Baltarusijoje pagal senąjį kalendorių tądien (liepos 7 – pagal naująjį) minima Kupalo šventė…
  • Daugelyje šalių, įsitvirtinus krikščionybei, ši šventė pradėta sieti ne tik su vasaros saulėgrįža (ilgiausia diena, trumpiausia naktis), bet ir su šv. Jono Krikštytojo vardu. Svarbiausi šios šventės elementai – laužų deginimas, žolelių rinkimas ir vainikų pynimas, vandens procedūros (maudymasis, pirtys, plukdymas) būdingos bene visoms, vidurvasarį švenčiančioms, tautoms. 
  • Taigi šiandien daugelyje Europos šalių ši vidurvasario šventė yra tapusi tiek Bažnyčios, tiek nacionaline, visuomenine švente, kur susipynusios įvairios tradicijos. 
  • Anksčiau merginos Estijoje šią dieną pindavo vainikus iš 9 skirtingų rūšių gėlių, o kai nupintą vainiką užsidėdavo ant galvos, būdavo negalima ištarti nė žodžio. Su juo merginos ir miegoti guldavosi – tikėta, kad tada sapnuose pasirodys būsimas vyras. Seniau laužus degindavo ant kalvų ar prie jūros, kad būtų matyti iš toli. Laužas reiškė apsaugą nuo tamsos jėgų, taip pat turėjo padėti saulei pasiekti dangaus viršūnę, reiškė šviesos pergalę prieš tamsą. Dar tą dieną estai laiko tradicija eiti į sauną, priimta, kad vantas apskritai ruošti galima tik iki birželio 24-osios, nes po šios dienos vanta nebetenka gydomųjų galių.
  • Latvijoje nuo seno tikima, kad šiuo metu gamtos jėgos yra stipriausios, tad senovėje latviai, norėdami apsisaugoti nuo piktųjų dvasių ir raganų, namus puošdavo ajerų lapais, šermukšnių ar erškėčių šakomis.
  • Slavų Kupalo šventė neatsiejama ne tik nuo ugnies ir laužų, bet ir nuo maudymosi – Kupalo naktį žmonės eidavo maudytis į upes, ežerus, tvenkinius. Nes tikėta, kad apsauginę funkciją nuo piktųjų dvasių turėjo ne tik ugnis, bet ir vanduo. Taip pat buvo renkamos įvairios žolelės, atliekami skirtingi ritualai, tikėta nepaprasta šios nakties galia
  • Švenčia Vidurvasarį ir skandinavų tautos: švedai tai mini šeštadienį tarp birželio 20-26 dienos ir puošia namus, kiemus gėlių girliandomis. Suomiai per Jonines vainikais puošia karves, taip pat degina laužus, dainuoja dainas ir šoka, na, o šią šventę paprastai baigia… pirtyse.
  • Danai šią šventę vadina „Sankt Hans aften“, visą dieną renka žoleles ir tiki jų gydomąją galia. Danai Joninių naktį ant laužo degina iš šiaudų pagamintą ir senais skarmalais aprengtą raganą, taip simboliškai ją pasiųsdami į tą naktį neva vykstančią raganų puotą.
  • Per šventę Norvegijoje deginami laužai, o kai kuriose vietovėse rengiamos teatralizuotos vestuvės, simbolizuojančios naujo gyvenimo pradžią. Netekėjusios merginos tą naktį po pagalve deda žolynus ir tikisi sapne išvysti būsimo savo vyro veidą. Taip pat išlikusi tradicija Joninių naktį puošti laivus žibintais ir plaukti į fiordus.

 

Rugiapjūtė, pjaunami rugiai.

Pagonybę menanti rugiapjūtės pradžia

Rugiapjūtė – pirmoji ir svarbiausia, vasaros pjūtis. Kai kur šeimininkas, pagal pagonybės laikus siekiančias apeigas, supjauna pirmą pėdą. Paremdamas mediniu smaigčiu, pastato prie pat, padirvėje, ir kuria aukurą, į kurį meta keletą javų varpų su visais grūdais. Tai buvo padėka Laimos ir Derliaus dievui už užaugintą derlių, Perkūnui – už išsaugotus linus nuo audrų ir ledų. Taip meldė leisti tą derlių sveikiems suvartoti. 

Pagal Balį Buračą (2018)

Rugiapjūtė – pirmoji ir svarbiausia, vasaros pjūtis. Kai kur šeimininkas, pagal pagonybės laikus siekiančias apeigas, supjauna pirmą pėdą. Paremdamas mediniu smaigčiu, pastato prie pat, padirvėje, ir kuria aukurą, į kurį meta keletą javų varpų su visais grūdais. Tai buvo padėka Laimos ir Derliaus dievui už užaugintą derlių, Perkūnui – už išsaugotus linus nuo audrų ir ledų. Taip meldė leisti tą derlių sveikiems suvartoti. 

Pagal Balį Buračą (2018)

Rugiapjūtės prapjovos (pradžia)

Dainuojant dainas su džiaugsmu einama į rugių laukus pradėti rugiapjūtę. Šeimininkas, supjovęs pirmą rugių pėdą, padeda rugienoje kaip vaišių stalą. Šeimininkė deda sūrį. Visi pjovėjai supjauna sau po pėdą ir ant jo sėdasi trumpoms vaišėms. Laukia nelengvas darbas.

Pirmą pėdą parneša namo, pastato svirno aruode – duona įžengia į namus, bado nebebus, laumės ir aitvarai nenešios javų iš lauko.

Pagal Balį Buračą (2018)

Rugiapjūtė

  • Moterys rugius pjaudavo pjautuvais, pačios ir surinkdavo, o vėlesniais laikais – vyrai dalgėmis ar trumpomis dalgelėmis. Vyrai su dalgėmis taip pat patys rinkdavo, nes nerasdavo padėjėjos – per sunku. O trumpakote dalgele su grėbliuku pjovė ir rinko tiek vyrai, tiek moterys, surišimui užtekdavo vieno žmogaus. 

Pagal Balį Buračą (2018)

  • Pjautų javų glėbį – pėdą – sujuosdavo sauja apglėbiamų javų grįžte ir į vieną susuktus abu galus už tos pačios grįžtės užkišdavo. Taip sutvirtintus pėdus po kelis: 6, 9, 12, suremdavo viršūnėmis ir sustatydavo į gubas grūdų džiovinimui. Dažniausiai palankių orų pritrūkdavo, tad baigdavo džiovinti jaujose.

Rugiapjūtė Slabados k., Kaišiadorių r., LMTA Muzikinio folkloro archyvas

Rugiapjūtės pabaigtuvių „ievaras”. Aut. nežinomas

Žolinė

Baltramiejus – rugpjūčio 24 d.

Baigiasi šiltos dienos, išlėkdami gandrai išsineša ir pavakarius, nes sutrumpėja dienos. Nebegirdėti varlių kurkimo. Svarbiausias darbas šiuo metu – žiemkenčių sėja, Sėmenė. Patarlė ragina nevėluoti: „Prieš Baltramiejų sėti – rugiai, po Baltramiejaus – rugeliai“. Pradeda rauti linus, suveža vasarojų.

Šeimyna sėda pusryčiauti drauge, kad vilkai, o ypač gyvatė, nekliudytų bandos.

Pagal Libertą Klimką (2008) ir Stasį Gutautą (2012)

Linus rauna. Labūnava, Kėdainių aps. Aut. Balys Buračas