Susipažinkite su kai kuriomis straipsnyje minimomis ir postfolkloro kūrinius atliekančiomis grupėmis.


Grupės „Kūlgrinda“ nuotrauka.

„Kūlgrinda“

Apie šią grupę Algirdas Klova (2012) teigia, kad „ansamblis susikūrė 1990 metais. Jo nariai pasipuošę pagal archeologinius radinius atkurtais drabužiais. Ansamblio repertuare – Lietuvos folkloras, sutartinės, skamba kanklės, dūdmaišiai, skudučiai ir būgnai. „Kūlgrinda“ – šiuolaikiškas požiūris į folklorą, ji tęsia senąsias tradicijas ir pritaiko jas šiuolaikiniam gyvenimui. Ansamblis dalyvauja ir tradicinėse kalendorinėse šventėse, ir neofolkloro (neofolko), roko, avangardo muzikos koncertuose ir festivaliuose, jiems suteikia lietuviškumo dvasios.“

Apie šią grupę Algirdas Klova (2012) teigia, kad „ansamblis susikūrė 1990 metais. Jo nariai pasipuošę pagal archeologinius radinius atkurtais drabužiais. Ansamblio repertuare – Lietuvos folkloras, sutartinės, skamba kanklės, dūdmaišiai, skudučiai ir būgnai. „Kūlgrinda“ – šiuolaikiškas požiūris į folklorą, ji tęsia senąsias tradicijas ir pritaiko jas šiuolaikiniam gyvenimui. Ansamblis dalyvauja ir tradicinėse kalendorinėse šventėse, ir neofolkloro (neofolko), roko, avangardo muzikos koncertuose ir festivaliuose, jiems suteikia lietuviškumo dvasios.“

Pasiklausykite „Kūlgrindos“ atliekamų dainų:

Oi lylialia, kalnas kalnelis

Čiūtyta rūtyta, kas daržėly tvara

Pamarėmis mergelė vaikščiojo

Grupės „Žalvarinis“ nuotrauka. Dvi moterys ir vienas vyras.

„Žalvarinis“

Ši grupė – žymiausia Lietuvos folkroko grupė iš Vilniaus. Aštrūs gitariniai rifai, roko pulsavimas, folkloras, jo interpretacijos ir šiuolaikinių muzikos stilių sintezė, visa tai – ŽALVARINIS. Lietuviškos dainų tradicijos, ugningumas ir šiuolaikinės ne tik roko, bet ir bliuzo bei pasaulio muzikos įtakos sukuria nepamirštamą, galingą sprogstamąjį muzikinį mišinį.

2001 metais grupę įkūrė kompozitorius, prodiuseris, gitaristas ir vokalistas Robertas Semeniukas. Šiuo metu grupėje dalyvauja vokalistė Sigita Jonynaitė, Robertas Semeniukas, koncertuose talkina sesijiniai muzikantai.“

Ši grupė – žymiausia Lietuvos folkroko grupė iš Vilniaus. Aštrūs gitariniai rifai, roko pulsavimas, folkloras, jo interpretacijos ir šiuolaikinių muzikos stilių sintezė, visa tai – ŽALVARINIS. Lietuviškos dainų tradicijos, ugningumas ir šiuolaikinės ne tik roko, bet ir bliuzo bei pasaulio muzikos įtakos sukuria nepamirštamą, galingą sprogstamąjį muzikinį mišinį.

2001 metais grupę įkūrė kompozitorius, prodiuseris, gitaristas ir vokalistas Robertas Semeniukas. Šiuo metu grupėje dalyvauja vokalistė Sigita Jonynaitė, Robertas Semeniukas, koncertuose talkina sesijiniai muzikantai.“

Pasiklausykite grupės „Žalvarinis“ atliekamų dainų:

Gaudė vėjai (akustinė versija)

Dėl žalio žolyno

Trep trep

Gaudė vėjai

Pasaulio muzikos (World music) terminas vis labiau populiarėja pasaulyje Lietuvių kalbos naujažodžių duomenyne“ pateikiama, kad tai „liaudies muzika; įvairių (pvz., mišrių) žanrų muzika; tradicinė pasaulio kultūrų muzika (kartais – ir populiarioji Vakarų muzika)“.

Algirdas Klova (2012) išskiria svarbiausius šios muzikos aspektus.

  • Lietuvos tautinių mažumų folkloro ir etnografijos centro svetainėje rašoma, kad „Lietuvos tautinių mažumų folkloro ir etnografijos centras kasmet inicijuoja naujo muzikinio kūrinio atsiradimą, jo pristatymą ir sklaidą. Mūsų sumanymas – kiekvienais metais teikti garsiausiems kompozitoriams naujų pasaulio muzikos krypties kūrinių užsakymus, skatinti kūrėjus sujungti įvairių, Lietuvoje gyvenančių tautų tautinę melodiką, ritmiką ir poetiką bei naujas šiuolaikinės muzikos formas. Pagrindinis šio projekto, vykdomo nuo 2009 m., pritraukiančio profesionalios muzikos bei autentiško folkloro atlikėjus, tikslas – įamžinti ryškiausius muzikinio folkloro pavyzdžius, sudominti tiek išskirtinai liaudies kūrybos mėgėjus, tiek profesionalaus meno mylėtojus, ugdyti vaikus ir jaunimą kultūra bei sužadinti poreikį domėtis savo šalies istorija ir muzikiniu paveldu.“ 
  • Susipažinkite su Lino Rimšos projektu „Moterų giesmės“ (2015m.). Kaip rašoma Lietuvos tautinių mažumų folkloro ir etnografijos centro svetainėje, „išskirtinė yra šio kūrinio koncepcija – kompozitorius pristato įvairių tautų moterų dainuojamąjį folklorą šiuolaikinės muzikos kontekste, tokiu būdu atkreipdamas dėmesį į moteriškojo prado svarbą įvairių tautų tradicinėje kultūroje ir atskleisdamas etninės muzikos bei mūsų dienų inovatyvių muzikos komponavimo, atlikimo technologijų sintezės galimybes. Folklore moters pradas siejamas su atsitiktinumu ir žodžio magija. Moters žodis labiau veikia nei vyro, dažnai įgyja prakeiksmo galią. Moteriškasis kūrybinis pradas liaudies dainose susijęs su lyrizmu, gebėjimu reikštis simboliais, emocionalumu, rituališkumu, apibendrinimais bei siekimu tęsti tradiciją. Visi šie aspektai kompozitoriaus buvo tiriami, apžvelgiami, atskleidžiami ir įprasminami pasitelkiant muzikos kalbą. Tad kompoziciją reikia vertinti ne tik kaip aukšto lygio muzikos kūrinį, bet taip pat kaip mokslinių ieškojimų ir atradimų rezultatą.“

Pasiklausykite Solo & Indrė. Manssani - Bitelė:

Indrė Jurgelevičiūtė ir Solo Cissokho Long Byčo festivalyje „Music Tastes Good“ (Kalifornija, JAV). Aut. Mike Amico

Perskaitykite straipsnio „Tarpkultūrnio world muzikos projekto „Solo & Indrė“ pristatymas Berlyne“ ištraukas ir pasidomėkite, kas yra „Solo&Indrė“.

„Tarpkultūrinis world muzikos projektas „Solo & Indrė“ spontaniškai gimė įrašų studijoje Vilniuje 2015-ais metais ir akimirksniu virto pasaulyje labai gerai įvertintu debiutiniu albumu.“

„Afrikietiškos koros (Vakarų Afrikoje paplitusio styginio instrumento) ir lietuviškų kanklių stygų garsai susipina taip organiškai, kad sunku atskirti, kur baigiasi vieni ir prasideda kiti. Patys atlikėjai teigia, kad pati muzika pasirenka judėjimo kryptį, kai jiedu pradeda groti savo melodijas, lyg pokalbyje sujungdami jas į vieną muzikinę istoriją.“

  • Turbūt jau supratote, kad liaudies kūryba – tai ne tik senovė, tai ir naujų kūrinių įkvėpimo šaltinis.
  • Pasižiūrėkite, kokių liaudies dainų atlikimo variantų pateikiama svetainėje „Žemuogių pievelė“