Etiketas (pranc. etiquette) – žmonių elgesio normos, viešosios laikysenos bei asmeninio bendravimo formos ir manieros, grindžiamos papročiais, įpročiais ir autoritetu. Paprotinis elgesys lėmė pagarbą kiekvienam žmogui, nesvarbu, koks bebūtų jo statusas ar amžius, darnius Tėvų ir vaikų, bendruomenės narių tarpusavio santykius, pagarbą mirusiesiems, gamtai.
Liaudies etiketas rėmėsi:
Seniau nebuvo tylomis praslenkama pro kelyje sutiktą nepažįstamąjį, pakelėje dirbančius ar piemenuką.
Eidami pro dirbančiuosius, lietuvininkai linkėdavo: „Dieve, padėk!“, pro rugių sėjėjus – „Kad Dievs prie rankos rugius prineštų!“, su kuo atsisveikinant ar minint trečią asmenį – „Kad Dievs sveikatos duotų!“; laidojant ar minint mirusįjį – „Kad linksmas danguj būtų!“
Pagal Mažosios Lietuvos enciklopediją
Pagarba elgetoms
Pagarba turintiems negalią
Svarbiausias dalykas – tai pagarba ne tik tėvams, broliams, seserims, savo seneliams, bet kiekvienam žmogui, koks jis bebūtų. Ypač draudžiama tyčiotis, juoktis iš bet kokią negalią turinčio žmogaus – iš luošo, šveplo, netgi iš girto. Buvo sakoma, kad gyvenime gali kiekvienam taip atsitikti: gali ir tu susižalojęs tapti luošu, neregiu ir pan.
Svarbiausias dalykas – tai pagarba ne tik tėvams, broliams, seserims, savo seneliams, bet kiekvienam žmogui, koks jis bebūtų. Ypač draudžiama tyčiotis, juoktis iš bet kokią negalią turinčio žmogaus – iš luošo, šveplo, netgi iš girto. Buvo sakoma, kad gyvenime gali kiekvienam taip atsitikti: gali ir tu susižalojęs tapti luošu, neregiu ir pan.
Pagarba mirusiems
Paprotinis elgesys lėmė pagarbą ne tik gimdytojams, bet ir kiekvienam vyresniam amžiumi, patirtimi, taip pat neturtėliui, elgetai, pagarbą amžino poilsio vietoms. Buvo draudžiama kapinėse net žemuogę nuskinti, nes tai priklausė mirusiesiems.
Paprotinis elgesys lėmė pagarbą ne tik gimdytojams, bet ir kiekvienam vyresniam amžiumi, patirtimi, taip pat neturtėliui, elgetai, pagarbą amžino poilsio vietoms. Buvo draudžiama kapinėse net žemuogę nuskinti, nes tai priklausė mirusiesiems.
Mikalojus Katkus yra rašęs apie jaunimo pasilinksminimus. Atkreipkite dėmesį, kaip elgiamasi su vyresniaisiais: „Vaikinai, kur susiėję, sumano pašokti; tuoj vieni apsiima parūpinti griežiką, kiti eina „mergicų atvesti“. Nueina dvieju į gryčią, kur yra mergaitė, nusilenkia tėvams, kad leistų dukterį ar dukteris į jaunimą.“
Tradicinis elgesys lėmė pagarbų tėvų ir vaikų santykį. Privalu buvo gerbti tiek tėvams vaikus, tiek vaikams tėvus. Tai užkoduota tiek papročiuose, tiek tautosakoje. Pavyzdžiui, sėdant prie apeiginio stalo, garbingiausioje vietoje sėsdavosi vyriausias šeimos narys, tačiau apeigine vakariene dalinosi visi kartu, neišskiriant nė pačių mažiausių šeimos narių.
Tradicinėje lietuvių kultūroje pagarba motinai būdavo kasdien reiškiama maloniausiais žodžiais. Motinėlyte, močiužėle, mamaite, močiuže, mamulėle, motinėlyte, mamyčiuke, mamužyte – tokių malonybinių kreipinių tautosakos rinkėjas Vilius Kalvaitis savo 1910 m. išleistoje knygelėje „Lietuviškų vardų klėtelė“ surašė apie devyniasdešimt devynis.
Baltų folkloro „Youtube“ kanale publikuoto vaizdo įrašo „Lietuvių folkloro šaknys“ ištraukoje pamatysite mergvakario inscenizaciją. Mergvakario metu jaunoji tarsi atsisveikina su draugėmis, su tėvais, su senuoju gyvenimu, kad galėtų sėkmingai pereiti į kitą gyvenimo etapą.
Ypač buvo ugdoma pagarba gyvybei: visa, kas Dievo sukurta, turi teisę gyventi. Pavyzdžiui, buvo draudžiama draskyti paukščių lizdus, ardyti skruzdėlynus, atimti gyvybę žalčiui ar gyvatei. Draudė laužyti medžius, sakydami, kad medžiui skauda, nevalia buvo be reikalo draskyti žolynų.
Buvo mokoma pagarbiai elgtis su visa aplinka. Vaikui sakydavo: „Nespjauk į vandenį – teks jį gerti“. Nebuvo galima pirštu rodyti į žvaigždes ar mėnulį, negalima buvo pamazgomis gesinti ugnies, užgauti akmens.
Pažiūrėkite „Baltų folkloro“ paskelbto vaizdo įrašo ištrauką „Šišioniškių tarmė ir sakmė“ apie pagarbą alkakalniui.