Žiema Marcinkonyse. Aut. Ž. Svobonaitė

Daugybė praeities dalykų išnyko negrįžtamai. Tačiau E. Fromas savo raštuose teigia, kad visame pasaulyje senovės ir dabarties žmonės turi visiškai vienodą vidinių išgyvenimų, jausmų ir minčių kalbą. Tai yra simbolių kalba, kuria remiantis, etninės kultūros tyrinėtojai visame pasaulyje siekia atkurti praėjusių kartų žmonių dvasinį gyvenimą, papildyti archeologinių kasinėjimų suteiktas žinias. 

Simbolių kalba randama:

  • mituose
  • sapnuose
  • pasakose
  • sakytinėje tautosakoje
  • dainose
  • rateliuose
  • žaidimuose
  • papročiuose
  • tautodailėje

Priešistorinių laikų laiko samprata

Iki krikščionybės laiką skaičiavo pasikartojančių gamtos procesų ratu: nuo Kalėdų iki Kalėdų.

Du metų laikai

Lygiadieniai žymėjo ribas tik dviems metų laikams: šviesiajam ir tamsiajam. Abu laikotarpiai turėjo savo visų svarbiausias mitines dievybes, kurios viešpataudavo pusmetį, o jam baigiantis, užleisdavo laiko ir erdvės valdas savo porininkui.

  • Giliais priešistoriniais laikais metų ratą dalijosi Meška ir Briedis.
  • Deivės Motinos kulto laikais – Lada (šviesiuoju metu) ir Veliona.
  • Ariamos žemdirbystės laikais – atitinkamai Perkūnas su Velinu.
  • Įvedus krikščionybę išliko tik Lašininio ir Kanapinio kova per Užgavėnes ir Velykas.

Visos dievybės mitinės sąmonės suvoktos kaip žmonės. Todėl tikėta, kad jos, kaip žmonės, gali būti geranoriškos, padedančios užauginti gerą derlių, lemti gerą dalią, bet galinčios būti nepalankios ir net kenkti. Todėl ūkio darbų ar kalendorinių švenčių pradžioje, eigoje ir pabaigoje ritualinių veiksmų ar draudimų grandinėmis siekta deivių ir dievų palankumo ir apsaugos. Išlikusiuose kalendoriniuose papročiuose galima rasti šių apeigų aidų, nors sakralioji reikšmė pasiliko praėjusiuose amžiuose.

Pagal Pranę Dundulienę (1989)

Naktis. Aut. M. K. Čiurlionis

Totemizmas
Totemizmas

Artūras Čarlzas Klárkas savo knygoje sukuria situaciją, kurioje sumedžioto ir dorojamo žvėries dalis, kaip įrankis, padeda apsiginti nuo netikėtai užpuolusio plėšrūno. Ir sukuria veikėjo mintį – o gal ir negyvas žvėris turi galių? Galbūt taip ar panašiai formavosi pirmykščio medžiotojo ar gamtos gėrybių rinkėjo augalų, gyvūnų garbinimo kultas?

Genties ir gamtos sričių dvasinės globėjos
Genties ir gamtos sričių dvasinės globėjos

Net save kildino iš bendro toteminio gimininės bendruomenės protėvio (gyvūno ar augalo, giminės pradininko), kurio savybėmis, jų manymu, pasižymėjo kiekvienas giminės narys. Dar priskirdavo dvasią ir kai kuriems kitiems gamtos objektams – mėnuliui (karalaičiui), žemei, ugniai, vandeniui, miškui. Priežasties - pasekmės ryšys, nors ir išgalvotas, teikė pirmykščio žmogaus dvasiniam gyvenimui atspirtį.