Kaip supratote, senovės lietuviai savo žinias apie kosmosą, dangaus šviesulius ir pasaulio suvokimą koduodavo simboliais. Tai atsispindi sakytinėje tradicijoje: sakmėse, mituose. Mito viena iš pagrindinių funkcijų būdavo paaiškinti, kaip kas atsirado, ypač svarbūs Visatos elementų paaiškinimai. 

Žmonės pasakodavo istorijas, iš kartos į kartą perduodami informaciją sakytine forma, kurią surinko tautosakos rinkėjai ir suteikė galimybę mums pažvelgti į šią mūsų kultūros dalį.

Pagal Nijolę Laurinkienę (2013)

Lietuvių dainuojamojoje tautosakoje taip pat užkoduoti ryšiai su dangaus šviesuliais. Tiesa, dažniausiai jie užslėpti simboliais, dėl to reikia gerai įsiklausyti į dainos žodžius ir kontekstą!

Pavyzdžiui, kalėdinėje dainoje „Atlakia alnias“ minimi kalviai ir elnias devyniais ragais. Šie dainos veikėjai iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti niekuo nesusiję su dangaus kūnais, tačiau pamėginkime išsiaiškinti paslėptą sąsają.

Tiek elnias, tiek kalviai šioje dainoje – kosmologiniai simboliai. Lietuvių senuosiuose tekstuose figūruoja dieviškas kalvis Teljavelis. Jis – Perkūno padėjėjas. Kalvis Teljavelis, manoma, nukalė saulę. Ir kitų tautų mituose kalvis laikomas dieviška būtybe arba vieno iš pagrindinių dievų padėjėju. Jis gali nukalti dangaus šviesulius ir net visą pasaulio modelį! 

Pagal Nijolę Laurinkienę (1990)

Elnias Devyniaragis. Pieštas paveikslas.
Elnias Devyniaragis. Aut. nežinomas. Šaltinis – Vilniaus jaunųjų turistų centras

Atlėkia elnias devyniaragis

„Atlakia alnias
Devyniaragis,
Oi kalėda kalėda! 

Ir jis atlėkįs
Vandeny žiūro,
Oi kalėda kalėda! 

Vandeny žiūro
Ir ragus skaito,
Oi kalėda kalėda! 

An ragelių
Nauja seklyčia,
Oi kalėda kalėda! 

Toj seklyčioj
Kavoliai kala,
Oi kalėda kalėda!“

„Sukie verpetų“
Sietynas.

Dainos teksto ištrauka:

„Dangui mėnulis, dangui mėnulis,
Dangui mėnulis – tai ma’ tėvulis,
Dangui mėnulis – tai ma’ tėvul.

Dangui sauliula, dangui sauliula
Dangui sauliula – tai ma’ matula,
Dangui sauliula – tai ma’ matul.

Dangui sieciukas, dangui sieciukas,
Dangui sieciukas – tai ma’ braliukas,
Dangui sieciukas – tai ma’ braliuk.

Dangui žvaigždela, dangui žvaigždela,
Dangui žvaigždela – tai ma’ sesela,
Dangui žvaigždela – tai ma’ sesel.“

Neretai lietuvių liaudies dainose našlaičiai ar vargstantys žmonės apdainuoja dangaus šviesulius kaip savo šeimos narius, kurie prižiūri vargstantį žmogų žemėje.

P. Dundulienė apie tokio tipo dainą atsiliepia: „Liaudies dainose, kaip minėjome, Saulė vadinama motule, Mėnulis – tėveliu, žvaigždės – sesutėmis, Sietynas – broleliu. Jie globoja žmones, ypač skriaudžiamuosius, padeda jiems nelaimėse ir varguose.“