Rugių sėjos laiką apie šią dieną tikslindavo Sietyno padėtis danguje. Kaip ir kitiems rudens darbas pradėti, reikšmingos mėnulio fazės. Daugybė senovinių tikėjimų turėjo suteikti derlumui sėkmės. Kad ji nenusisuktų, sėjos metu nieko neskolino, nekepdavo duonos, nekirpdavo avių, lauke nepalikdavo akėčių. Ryte šeimyna kartu sėsdavo pusryčių, kad vilkai bandos neišgrobstytų, o sėti užbaigdavo iki saulės laidos, kad mėnuliui apšvietus sėklą, javai netaptų žolėti.

Linų merkimas ir klojimas į prūdą, vadinamą linmarka ar sodželka, iškastą prie sodybos. Iš paskutinės saujos sėmenų supildavo ratelį lyg saulę, vidurin įdėdavo akmenuką ir tardavo: Saulut, saulut, kaip tu šviesi, taip baldyk ir šiuos linelius.

Tai buvo šviesaus ir tamsaus laikotarpių metuose riba. Po jos vandens telkiniuose nebesimaudydavo, o darbai iš laukų persikeldavo po stogu. Tai buvo atokvėpio diena. Kadangi alaus lietuviai paprastai negėrė – jis dažniausiai buvo verdamas tik apiegoms, tai ir šioje šventėje, su kviestais svečiais vaišindamiesi alumi, laistė staltiesę, šlakstydami duris, langus, trobos kertes kaip apsaugą nuo piktųjų jėgų, naikinančių augmeniją, kad nepajėgtų prasibrauti į vidų.

Bulviakasis. Kol kasdavo, buvo draudžiama bulves kepti, nes daugiau neaugs.

Spėriai reikdavo surinkti atartas bulves, kad šalna nepakąstų. Nurauti linus per dieną kitą, kad pluoštas vienodesnis būtų. Reikėjo pasinaudoti geru oru, tad kviesdavosi į talkas gimines, kaimynus. Po darbų laukdavo vaišės ir linksmybės, į kurias mielai rinkdavosi jaunimas.

Pagal Libertą Klimką (2008)

Kernavė rudenį. Aut. nežinomas


Moliūgo žibintas. Aut. nežinomas

Vėlių minėjimo apeigos pas latvius
Ryte po pusryčių šaukdavo vardais vėles, kurioms pirmiausia priekaištaudavo už metų ūkinių darbų nesėkmes ar nuoskaudas, o Perkūnui – kam darė žalą laukuose. Po to kviesdavo vėles vaišintis iš pastatytų indų su maistu, joms mėtydavo duoną ant žemės arba į ugnį, taip pat elgėsi ir su alumi. Baigę vaišinimą, iššluodavo krosnį, išprašydavo vėles iš kampų. Taip pat kaip lietuviai vaišindavo vėles kapinėse, pirtyse ir kitur.

Pagal Pranę Dundulienę (2020)


Helovino pamatinė prasmė
Helovinas Europoje atsirado kaip bendruomeninė derliaus šventė, kurios metu lankomi kaimynai. Ji kilo iš senovės keltų Samhain šventės, kuri reiškė vasaros pabaigą ir perėjimą į žiemą. Buvo tikima, kad tuo metu namus aplanko mirusiųjų vėlės, todėl siekta su jomis užmegzti ryšį reiškiant pagarbą, paliekant prie durų maisto ir dovanų, kūrenant laužus, persirengiant iš gyvūnų odų padarytais kostiumais, aukojant aukas. Kartu buvo vengiama tuo metu galinčių apsilankyti piktųjų dvasių, todėl jas gąsdindami prie durų dėdavo ropių žibintus su išdrožinėtais baisiais veidais.

Pagal Etninės kultūros tarybą

Šv. Martynas, Baltojo oželio šventė – lapkričio 11 diena

Baigdavosi ganiava. Atsiskaitydavo su kaimo samdiniais – kalviu ir kerdžiumi, bendrai visų supiltu grūdų ir surinktų kitų gėrybių atlygiu.

Piemenukai, šaukdami žiemą, atlikdavo ožio vedimo aplink beržą apeigas prie sukurto laužo. Veda tris kartus saulės ėjimo aplink dangų kryptimi. Atseit, spartina laiką, artina žiemą. Kitados tai buvo labai svarbus senosios religijos ritualas.

Oželis – tuometinė padėkos auka žemės dievybėms už išaugintą derlių – vadinamasis „atpirkimo ožys“. Po šios dienos žemės nebedirbdavo, leisdavo jai atsikvėpti iki griaustinis pavasarį vėl ją atrakins.

Pagal Libertą Klimką (2013)

Ožys. Aut. nežinomas