Lietuviški mėnulio fazių vardai

  • Kaip pateikiama Lietuvos etnokosmologijos muziejaus tinklalapyje, laiko matavimas – viena ryškiausių žmogaus santykio su dangumi ir dangaus kūnais apraiškų. 
  • Rimantas Astrauskas (2002) teigia, kad „seniausia Lietuvoje, paleolito laikus siekianti laiko skaičiavimo sistema, kurios daug pėdsakų likę kalendoriniame folklore, buvo grindžiama mėnulio fazių stebėjimu“.
  • Cituodamas etnologą Libertą Klimką Rimantas Astrauskas pažymi, kad „pirmykščiam žmogui atrodė, tarsi mėnulis diktuoja gamtai ritmą. Nuo jo fazių kaitos kyla jūros potvyniai, kartojasi žuvų nerštas, žvėrių migracija, devynis jo ciklus trunka galvijų, taip pat moterų nėštumas“.
  • Rimantas Astrauskas rašo, kad „Mėnulio fazės gerai matyti iš Žemės. Jos turi senus lietuviškus pavadinimus: jaunatis, priešpilnis, pilnatis, delčia, sengalys, galadelčius. Dienos, kai mėnulis nematomas, vadintos sanvarta, mainomis, tuštimu“.

Rimantas Astrauskas rašo, kad „Mėnulio fazės gerai matyti iš Žemės. Jos turi senus lietuviškus pavadinimus: jaunatis, priešpilnis, pilnatis, delčia, sengalys, galadelčius. Dienos, kai mėnulis nematomas, vadintos sanvarta, mainomis, tuštimu“.

Lietuvos etnokosmologijos muziejaus tinklalapyje rašoma, kad „dar ankstyvajame paleolito laikotarpyje, stebėdamas, kaip keičiasi mėnulio fazės, žmogus išmoko skaičiuoti laiką. Dangaus šviesulių judėjimo dėsningumai virto pirmaisiais laiko matavimo prietaisais – kalendoriais“.

Rimantas Astrauskas straipsnyje „Mėnulis, saulė ir žvaigždės lietuvių tradicinėje kultūroje“ pažymi, kad „laikomačiai arba kalendoriai išsaugojo vertingą praktinę informaciją ir kultūrinę patirtį. Jame rasime nemažai žilos praeities rudimentų, kurių gausu ir išlikusiuose kalendorinių švenčių papročiuose, kalendoriniame folklore. Kalendoriai atskleidžia tai, kas šiandieną ir anuomet buvo žmogui svarbiausia, jo darbus ir rūpesčius, pasaulėvoką ir tikėjimus, čia ryškios mitologijos ir religijos apraiškos. Liaudies kalendorius (lot. calendarium „skolų knygelė“, nuo calendae „kalendos“ – pirmoji mėnesio diena, kada būdavo atiduodamos skolos) – viena seniausių laiko matavimo sistemų, pagrįsta dangaus kūnų stebėjimo patirtimi, gamtos reiškinių ir žemės ūkio darbų periodiškumu. Lietuvių tradiciniame kalendoriuje ryšku mėnulio ir saulės kalendorių gretinimas“.

Runų lazda. Šaltinis – Lietuvos etnokosmologijos muziejus

Medinis kalendorius. Šaltinis – Lietuvos etnokosmologijos muziejus

„Stebėdamas reiškinius, kurie vyko danguje, žmogus juos fiksavo ornamentais, o ilgainiui ir runų pavidalu. Runų lazdos šonuose matyti dvi eilutės rašmenų, o kituose piktogramos, nurodančios šventes, sezoninius gamtos reiškinius ir su jais susijusias šventes. Vienoje lazdos pusėje vasara, o kitoje žiema. Svarbi tam tikra skaičių sistematika. Rašmenys eilutėse kartojasi kas septynis – tai savaitės dienos.“

„Devynių lapų mediniame kalendoriuje sistema išlieka ta pati. Tik knygelei pasibaigus ją apverčiame ir vėl grįžtame atgal į pradžią. Knygelės paskutiniuose puslapiuose galite rasti savotišką instrukciją, kurioje tam tikri ženklai nurodo savaitės dienas ar mėnulio pilnatį. Svarbu tai, kad runų kalendoriai neturi mėnesių.“ 

Rėdos ratas

Leidinyje „Lietuvių kalendorinės šventės“ (sud. B. Imbrasienė, 1990) akcentuojami pagrindiniai saulės kelionės taškai, kuriais vadovaujantis galima grupuoti kalendorines šventes.

Toks esminių taškų išsidėstymas dar vadinamas Rėdos ratu. 

„Pagal saulę orientuotame kalendoriuje metuose yra keturi taškai, su kuriais siejasi metų laikų kaita, taip pat ir papročiai.

Jeigu metus įsivaizduosime kaip Saulės kelio diską, apskritimą ir jį per centrą perkirsime dviem linijomis – vertikalia ir horizontalia, tai žemutinis vertikalės taškas rodys tą Saulės padėtį, kada Lietuvoje yra ilgiausia naktis ir trumpiausia diena. Šis taškas – tai gruodžio 24-oji, KŪČIOS.

Vertikalės priešingame, aukštutiniame taške yra JONINĖS, arba RASOS šventė.

Kaip tik su šiais dviem ribiniais taškais Saulės kelyje ir siejasi mūsų liaudies gausūs orų, šeimos ir gyvulių sveikatos bei mirties, javų derliaus, taip pat jaunimo vedybų prognozės, papročiai įr būrimai.“