Lietuviai nuo seno valgiui ir jo gaminimui skyrė daug dėmesio. Valgis – tai, kas palaiko žmogaus gyvybę, suteikia jėgų, stiprina socialinius ryšius. Apeiginė vakarienė – būtina visų kalendorinių, šeimos švenčių dalis, kurioje apeiginiu maistu žmonės dalijosi ne tik tarpusavyje, bet ir su Anapusiniu pasauliu – tiek su dievybėmis, tiek su vėlėmis.

Apie kalendorinių metų valgiaraštį buvo kalbėta žemesnėse klasėse. Sužinojote, kad šventiniai patiekalai gaminti kone visoms kalendorinėms šventėms, taip pat – šeimos šventėms (krikštynoms, vestuvėms, laidotuvėms). 

Iki šių dienų išliko Kūčių stalo sakraliniai valgiai (prėskučiai, aguonpienis, spanguolių ar avižinis kisielius), Užgavėnių (sklindžiai ir šiupinys), Velykų (margučiai), Dzūkijoje ir Suvalkijoje – karvojus.

Aguonpienis. Aut. nežinomas

Kiekvienas apeiginis patiekalas tiek tradicinių švenčių kalendoriuje, tiek šeimos šventėse turėjo savo reikšmę, prasmę ir glaudžiai siejosi su senąja baltų pasaulėžiūra.

Toliau apžvelkime keletą svarbiausių apeiginių patiekalų.

Duona turėjo didelę sakralinę reikšmę mūsų protėvių gyvenime: ji tapo svarbiausiu daugelio šeimos gyvenimo papročių, kalendorinių ritualų ir švenčių elementu, ji plačiai įprasminta lietuvių tautosakoje – dainose, pasakose, sakmėse, tikėjimuose.

Apeiginės duonos galima rasti kone kiekvienoje kalendorinėje šventėje duona, atnešta paties Dievulio, dalijosi apeiginės Kūčių vakarienės metu, ją nešėsi pavasarį lankydami laukus, Oninėse buvo privalu paragauti iš naujo derliaus iškeptos duonos.

Namai, kvepiantys namine duona. Šaltinis – Alkas.lt

Duona svarbų vaidmenį atliko ir šeimos švenčių apeigose. Gimus kūdikiui, tėvas, eidamas pranešti kaimui, nešėsi duonos, pirmąją duoną iškepus mergaitė įšventinama į merginas, jaunamartė į naujus namus veždavosi tiek savo duonos, tiek jos raugo. Dar visai neseniai, eidami į laidotuves, atnešdavo savo duonos ar duonos riekelę įdėdavo velioniui į karstą.

Duoną naudojo būties apsaugai ją užkalbėdami gydė, laikė namuose pašventintą nuo vagių ir gaisro, duoną aukodavo elgetoms tarpininkams tarp šio ir mirusiųjų pasaulių.

Duonos sakralumą nusako ir papročiai, ir tautosaka. Duona laikyta šventa, net mažiausias nukritęs duonos trupinėlis buvo pakeliamas ir jo atsiprašoma. Kupiškio apylinkėse manyta, kad, pamačius savo degančius namus ir aukštielninka apverstą kepalą, pirma reikia gražiai padėti duoną, o tik tuomet bėgti gesinti namų.

Kepant duoną taip pat buvo laikomasi daugybės ritualų privaloma buvo laikytis tylos, antraip duona neiškils, duona būtinai buvo peržegnojama, ant jos įspaudžiamas apsauginis ženklas.

Senovėje ruginė duona buvo kepama apvalios – rato formos. Baltų pasaulėžiūroje ratas – ypatingos apsaugos ženklas. Apsibrėžiant ratu buvo saugomasi nuo piktųjų dvasių, apsauginę funkciją turėjo bet kas, buvęs rato formos, – žiedai, apyrankės, apsijuosiamos juostos.

D. Razauskas (2012) pastebi, kad vienas iš svarbiausių ant ugnies gaminamų kulinarijos produktų krosnyje kepta duona baltų pasaulėvaizdyje prilyginama saulei.

„Labai įdomus yra piemenų burtas Saulei užleisti, užrašytas Gervėčių apyl. Padarysim vakarą, kad Saulė užsileist, – sako piemenys. Užlenkiamas lankas, jo galai įbedami į žemę, o lanko vidury pakabinamas duonos gabalas. Paskiau lankas apdengiamas drabužiu, ir taip po lanku pasidaro tamsu. Tada vienas piemuo, šliauždamas ant nugaros, palenda po ta palapine ir patamsy gaudo burna duoną. Pagavęs iššliaužia iš palapinės ir ta duona pasidalija su piemenimis. Palapinėj būna tamsu – Kad taip ir Saulės nebūt“ <...> Lankas čia, regis, mena dangaus skliautą, o pakabinta po juo „duona, – A. J. Greimo žodžiais, – tapatinama su saule“, Saulės–duonos sąsają mena ir toks rugiapjūtės pabaigtuvių paprotys: „Rugius stengiasi baigti pjauti dar prieš saulei nusileidžiant, kad duona baltesnė būtų“; „Jei baigdavo rugius pjauti dar su saule, apie Varėną moterys susikabindavo rankomis rateliu ir šokinėdamos šaukdavo: Balta duona, balta duona. Pagal similinę magiją tai reikšdavo: su saule pabaigus pjauti, duona būsianti tokia kaip saulė“.

Duonos sakralumas neišnyksta ir XXI a. Tai rodo Lietuvos nacionalinio kultūros centro 2009 m. organizuotas konkursas „Etninės kultūros šaltiniai. Tradicinės mitybos kultūra“. Konkursą apžvelgusi Nijolė Marcinkevičienė (2010) pastebi, kad medžiagą konkursui teikę dalyviai duonai vis dar teikia ypatingą prasmę. 

Susipažinkite su N. Marcinkevičienės straipsnio „Pašoviau duonų, dabar užeikit gryčian…“ keletu citatų apie duonos sakralumą, juntamą 2009 m. surinktoje pateikėjų medžiagoje.


Apsauginę funkciją būtų galima priskirti ir kitam, duonai labai artimam patiekalui sklindžiams arba blynams. Pati pirmoji duona, kepta prie laužo ant akmenų, taip pat turėjo būti panašios į blyną papločio formos. 

Blynai, kaip apeiginis patiekalas – svarbi Užgavėnių šventės dalis. Ko gera, Užgavėnėse blyno apvalumas simbolizavo ir vis aukščiau pakylančią ir pavasariui gyvybę teikiančią saulę.

Sklindžiai. Aut. I. Švelnienė


Varškė. Aut. nežinomas


Margučiai. Aut. V. Balkūnas