Lankinė žalvarinė zoomorfinė segė iš Genčų 1 (Kretingos r.) kapinyno.

Lankinė žalvarinė zoomorfinė segė

V a. pab.–VI a. pr. baltų genčių teritorijoje atsiranda zoomorfiniais motyvais dekoruotų dirbinių. Tuomet įvairiais zoomorfiniais motyvais pradėtos puošti lankinės zoomorfinės segės, diržų sagtys ir apkalai, smeigtukai.

V a. pab.–VI a. pr. baltų genčių teritorijoje atsiranda zoomorfiniais motyvais dekoruotų dirbinių. Tuomet įvairiais zoomorfiniais motyvais pradėtos puošti lankinės zoomorfinės segės, diržų sagtys ir apkalai, smeigtukai.

Žalvarinės apyrankės zoomorfiniais galais iš Lazdininkų (Kretingos r.) kapinyno.

Žalvarinės apyrankės zoomorfiniais galais

VIII–IX a. kuršių juvelyrai, remdamiesi bendraeuropinėmis zoomorfinio meno tradicijomis, sukūrė savitą šio stiliaus variantą, skirtingai pasireiškusį atskirose papuošalų grupėse. Kuršių juvelyrikoje galima stebėti zoomorfinio stiliaus užuomazgas, tobulėjimo stadijas.

VIII–IX a. kuršių juvelyrai, remdamiesi bendraeuropinėmis zoomorfinio meno tradicijomis, sukūrė savitą šio stiliaus variantą, skirtingai pasireiškusį atskirose papuošalų grupėse. Kuršių juvelyrikoje galima stebėti zoomorfinio stiliaus užuomazgas, tobulėjimo stadijas.

Žalvarinės įvijinės apyrankės.

Žalvarinės įvijinės apyrankės

Baltų zoomorfinio stiliaus įvaizdžiu buvo pasirinktas roplys. Pasak Marijos Birutės Gimbutienės, tradiciškai remiantis baltų mitologine medžiaga, roplio - žalčio ir gyvatės įvaizdis siejamas su senosios Europos gyvybės ir atsinaujinimo deive Gyvate.

Baltų zoomorfinio stiliaus įvaizdžiu buvo pasirinktas roplys. Pasak Marijos Birutės Gimbutienės, tradiciškai remiantis baltų mitologine medžiaga, roplio - žalčio ir gyvatės įvaizdis siejamas su senosios Europos gyvybės ir atsinaujinimo deive Gyvate.

Latvių, lietuvių ir baltų raštai turi vienodą semantiką. Ką gi jie reiškia ir kokius senovės klodus siekia? Anot Vytauto Tumėno, daugumą ženklų įvardijimų įvairių tautų tradicijose sieja panašus jų semantikos laukas.

Ženklų tradiciniai pavadinimai mitologinėje gamtos stichijų sandaroje apima žemę, vandenį, ugnį ir orą (vėją). Kosmogoninėje schemoje jie atitinka žemės, erdvės (augalija, gyvūnija) ir dangaus pasaulio sritis (dangaus šviesuliai).