Lietuvių tautosakoje paukščių žiemojimo vieta ir mirusiųjų kraštas sutampa – tai Dausos, amžinai žaliuojanti amžinos vasaros šalis, į kurią ir paukščiai, ir mirusieji keliauja tuo pačiu keliu – Paukščių Taku. Iš žmogaus burnos išsprūdęs paukštelis tarsi primena, kur ir kaip keliauti išsirengė siela. Vėliau paukščiai ir mirusiųjų vėlės atskiriami, tačiau lieka kadainykščio jų bendrumo atmintis – be bendro kelio ir gyvenamosios vietos, galima priminti ir tai, jog Kūčių naktį atskriejusios protėvių vėlės prie židinio pabarstytuose pelenuose palieka paukščių kojų pėdsakus. Lieka ir dangiškojo pomirtinio pasaulio įvaizdis. Į jį arba skriejama „dangaus viduriu“ ant žirgų, arba kopiama aukštu krištoliniu ar stikliniu kalnu.
Pagal Gintarą Beresnevičių
Marinimas
Prausimas
Iškvėpus paskutinį atodūsį, pirmiausia mirusiajam užspausdavo akių vokus, po to velionį nuprausdavo.
Iškvėpus paskutinį atodūsį, pirmiausia mirusiajam užspausdavo akių vokus, po to velionį nuprausdavo.
Įkapės
Visoje Lietuvoje XIX a. pab.–XX a. pradžioje mirusiuosius rengė panašiai: senas moteris – tamsiais, merginas – šviesiais drabužiais, tarsi nuotakas. Mirusįjį aprengdavo prausėjos.
Visoje Lietuvoje XIX a. pab.–XX a. pradžioje mirusiuosius rengė panašiai: senas moteris – tamsiais, merginas – šviesiais drabužiais, tarsi nuotakas. Mirusįjį aprengdavo prausėjos.
Nuo seno Lietuvoje buvo žinomas paprotys apraudoti mirusįjį žodžiais. Pirmųjų žinių apie jį aptinkame XIII amžiaus „Eiliuotoje Livonijos kronikoje“. Moterys raudodavo nustatytais šermenų ir laidotuvių apeigų momentais: mirusįjį prausiant, aprengiant, į karstą dedant, kapinėse į duobę leidžiant. Labiausiai šeimos moterys žodžiais raudodavo atsisveikindamos su į karstą guldomu ir iš namų išlydimu mirusiuoju, taip pat karstą leidžiant į duobę.
XIX a. pab.–XX a. vid. reikšmingą vietą užima giesmės – „giedoriai“ į šermenis eidavo nekviesti. Jiems atsidėkodavo tik vaišėmis.
Dar iki XX a. kai kuriose vietovėse moterys laikėsi papročio į šermenis atsinešti drobėn suvyniotą duonos kepalą. Tai galėjo būti visos bendruomenės auka tiek mirusiojo vėlei, tiek ir tos šeimos bei giminės protėvių vėlėms apskritai.
Gedulas buvo ir yra tradicinis mirusiojo pagerbimas. Pagarba mirusiajam pasireiškė tam tikrais išoriniais bei vidiniais ženklais. Gedintys artimieji elgėsi santūriai, vengė pasilinksminimų. Senojoje lietuvių pasaulėžiūroje gedulo spalva laikyta balta. Dar neseniai dzūkės moterys ir eidamos į laidotuves, ir gedėdamos ryšėdavo baltas skareles. XX a. gedulo spalva tampa juoda.
Pasibaigus gedului gyvųjų ir mirusiųjų dvasiniai ryšiai išlikdavo ir toliau. Artimieji melsdavosi už mirusiuosius, prisimindavo juos per mirusiųjų minėtuves – devintines, keturnedėlį, metines, Vėlines, Kūčių vakarą bei kitas kalendorines šventes.