Didelėje šeimoje ir kaimo bendruomenėje reikėjo stengtis gražiai sugyventi. Lietuvių kalboje yra išsaugotos senosios dorovinio mąstymo formos, liudijančios pastangas palaikyti darną. Tai pamatysite palyginę vertybinę prasmę turinčių žodžių grupes.
Darna
Dermė
Dora
Darbas
Užderėjimas
Suderėjimas
Norint nudirbti sunkius ūkio darbus reikia bendrystės, darnos. Žmonių santykių dermė randasi derantis, aiškinantis, dorai dirbant uždera gausus derlius.
Pagal Rasą Kašėtienę (2016)
Vaikams nuo mažens buvo skiepijama pagarba žmogui, ypač – dirbančiam. Liaudies etiketas reikalavo praeinant pro laukuose dirbančius žmones jiems palinkėti: „Padėk Dieve.“ To nepadariusius šie sugėdindavo klausdami: „Ar nematei kiaulės su varpeliu? Namatei, ar napraėjo čia kiaulė su skambaliukais?“ Arba tiesiog replikuodavo: „Nuėjo lyg kiaulė be varpelio. „Kiaulė, praeidama pro šalį, ir ta sukriuksi“.
Pagal Rasą Kašėtienę (2016)
Lietuvių liaudies patarlės apie darbą
Pagal Kazį Grigą (1987)
Pirkimo ir pardavimo, mainų, nuomos, rangos, samdos ir kitos sutartys iki Pirmojo pasaulinio karo buvo sudaromos daugiausia žodžiu su liudytojais ir be jų. Sudariusieji sutartį stengėsi laikytis duoto žodžio – nelaužyti sutarties. Sutartyje numatytų įsipareigojimų nevykdantis asmuo viešosios nuomonės buvo smerkiamas, prarasdavo kitų pasitikėjimą, su juo buvo vengiama sudaryti sutartis, žodžio nesilaikymas laikytas nuodėme. Sulygę dėl gyvulio arba kitos brangesnės prekės kainos pardavėjas su pirkėju sukirsdavo rankomis. Tai reiškė, kad pirkimo ir pardavimo sutartis sudaryta ir negalima keisti sprendimo (pavyzdžiui, prekę parduoti kitam, pasiūliusiam didesnę kainą).
Pagal Venantą Mačiekų
Visi žinome seną išmintį, kad žodis – sidabras, o tylėjimas – auksas. Prieš ką nors sakant reikia gerai pagalvoti, nes ištarto žodžio nesugrąžinsi, duoto pažado neatšauksi. Dar buvo sakoma, kad žodį paleidęs, nesulaikysi; žodį pakėlęs, nepagausi; žodis – ne žvirblis, išskrido ir nebepagausi. Kai kurios patarlės sujungia veiksmą ir žodį: Nemesk akmens iš rankos – nesulaikysi, neleisk žodžio iš burnos – nebesusigrąžinsi. Patarlė žodis žvirbliu išlekia, jaučiu sugrįžta primena, kad reikia kalbėti aiškiai, atsakingai, nes tavo pasakyti žodžiai gali būti ne taip suprasti, neteisingai interpretuoti, iš paprasto dalyko gali išsirutulioti sudėtingi.
Kita vertus, reikalui esant, reikia nebijoti tarti žodį. Sakoma, jog žodis galvos nepramuš. Taip sakoma, kai koks žmogus nori ko nors prašyti, bet nedrįsta. Taigi žodis yra galingas įrankis, visada reikia žodžius pasverti, nes žodžiu sužeisi, žodžiu ir pagydysi.
Pagal Kazį Grigą (1987)
Sąžiningumas
Rastas daiktas pagal paprotinę teisę turėjo būti grąžintas savininkui. Apie rastą daiktą arba pinigus radėjas turėjo pranešti kokiai nors valdžiai: pasaulietinei (kaimo seniūnui) arba dvasinei (kunigui). Atsišaukęs savininkas turėjo radėjui atsilyginti – duoti radybų. Savininkui neatsišaukus radinys priklausydavo radėjui.
Pagal Venantą Mačiekų
Rastas daiktas pagal paprotinę teisę turėjo būti grąžintas savininkui. Apie rastą daiktą arba pinigus radėjas turėjo pranešti kokiai nors valdžiai: pasaulietinei (kaimo seniūnui) arba dvasinei (kunigui). Atsišaukęs savininkas turėjo radėjui atsilyginti – duoti radybų. Savininkui neatsišaukus radinys priklausydavo radėjui.
Pagal Venantą Mačiekų
Vaikų auklėjimas
Vaikų auklėjimas
Vaikams nuo mažens buvo skiepijama ir pagarba svetimam turtui, pabrėžiamas septintasis Dievo įsakymas: „Nevok“, nes „vienas iš pagrindinių reikalavimų Lietuvos kaime buvo nuosavybės gerbimas ir saugojimas“. Vaikas, pasisavinęs svetimą daiktą, užtraukdavo šeimai didžiausią gėdą, o viešoji kaimo nuomonė į tokį poelgį reagavo visuotine panieka ir pasmerkimu. Taigi jei vaikas vis dėlto paimdavo kokį nors svetimą daiktą, tėvai liepdavo jį „nunešti tam, iš ko paimtas, atiduoti į rankas, pasisakyti, kad paėmė, ir atsiprašyti“. Atsiprašant paprastai reikėdavo dar ir pabučiuoti ranką. Toks viešas pažeminimas dažnai būdavo daug veiksmingesnis nei fizinė bausmė. Kartais vaikas jį atsimindavo visą gyvenimą ir tai sulaikydavo jį kitą kartą panorėjus vėl ką nors nugvelbti, juk ne veltui sakoma: kas kartą pavogė, tas visada vogs.
Kad pradėjus vogti mažmožius įprantama vogti ir didelius, brangius daiktus, labai taikliai nusakoma patarle: nuo adatėlės ant kumelėlės. Tai žinodami tėvai vaikams kuo anksčiau stengdavosi įskiepyti mintį, jog nevalia imti nė paties menkiausio svetimo daikto, o lietuvių šeimoje nuo seno vyravo nuostata, perteikta patarlėmis:
Vaikai buvo mokomi gyventi dorai, viską pelnyti sąžiningu darbu, jiems buvo dažnai primenama, kad vagis anksčiau ar vėliau vis tiek įklius ir bus nubaustas. Patarlė Vogtu arkliu tik į kalėjimą važiuoti labai aiškiai pasako, kas laukia vagiančiųjų.
Pagal Rasą Kašėtienę (2016)
Vaikų auklėjimas
Vaikams nuo mažens buvo skiepijama ir pagarba svetimam turtui, pabrėžiamas septintasis Dievo įsakymas: „Nevok“, nes „vienas iš pagrindinių reikalavimų Lietuvos kaime buvo nuosavybės gerbimas ir saugojimas“. Vaikas, pasisavinęs svetimą daiktą, užtraukdavo šeimai didžiausią gėdą, o viešoji kaimo nuomonė į tokį poelgį reagavo visuotine panieka ir pasmerkimu. Taigi jei vaikas vis dėlto paimdavo kokį nors svetimą daiktą, tėvai liepdavo jį „nunešti tam, iš ko paimtas, atiduoti į rankas, pasisakyti, kad paėmė, ir atsiprašyti“. Atsiprašant paprastai reikėdavo dar ir pabučiuoti ranką. Toks viešas pažeminimas dažnai būdavo daug veiksmingesnis nei fizinė bausmė. Kartais vaikas jį atsimindavo visą gyvenimą ir tai sulaikydavo jį kitą kartą panorėjus vėl ką nors nugvelbti, juk ne veltui sakoma: kas kartą pavogė, tas visada vogs.
Kad pradėjus vogti mažmožius įprantama vogti ir didelius, brangius daiktus, labai taikliai nusakoma patarle: nuo adatėlės ant kumelėlės. Tai žinodami tėvai vaikams kuo anksčiau stengdavosi įskiepyti mintį, jog nevalia imti nė paties menkiausio svetimo daikto, o lietuvių šeimoje nuo seno vyravo nuostata, perteikta patarlėmis:
Vaikai buvo mokomi gyventi dorai, viską pelnyti sąžiningu darbu, jiems buvo dažnai primenama, kad vagis anksčiau ar vėliau vis tiek įklius ir bus nubaustas. Patarlė Vogtu arkliu tik į kalėjimą važiuoti labai aiškiai pasako, kas laukia vagiančiųjų.
Pagal Rasą Kašėtienę (2016)