Rugiapjūtė (1936)

Talkos

Tradicinio kaimo bendruomenės santykiai buvo grindžiami tam tikrais gyvybiškai svarbiais papročiais: savitarpio pagalba, talkomis. 

Sunkiausi ūkio darbai – mėšlavežis, šienapjūtė, rugiapjūtė, linarovis, kūlimas buvo nudirbami kaimo bendruomenės talkomis. Vadovaudamiesi paprotinės teisės suformuotu bendrijos vieningumo principu, valstiečiai sparčiai ir laiku nudirbdavo sezoninius darbus.

Liaudies išmintis sako, kad kaimynas brangesnis už giminaitį: kaimyną nelaimės valandą greičiau prisišauksi nei giminaitį.

Pagal Ireną Čepienę (1992)

Tradicinio kaimo bendruomenės santykiai buvo grindžiami tam tikrais gyvybiškai svarbiais papročiais: savitarpio pagalba, talkomis. 

Sunkiausi ūkio darbai – mėšlavežis, šienapjūtė, rugiapjūtė, linarovis, kūlimas buvo nudirbami kaimo bendruomenės talkomis. Vadovaudamiesi paprotinės teisės suformuotu bendrijos vieningumo principu, valstiečiai sparčiai ir laiku nudirbdavo sezoninius darbus.

Liaudies išmintis sako, kad kaimynas brangesnis už giminaitį: kaimyną nelaimės valandą greičiau prisišauksi nei giminaitį.

Pagal Ireną Čepienę (1992)

Kerta rugius

Rugiapjūtė

Rugiapjūtė

Ilgą laiką rugius pjautuvais pjaudavo moterys. Darbą pradėdavo šeimininkė, supjaudama nedidelį rugių pėdelį. Anytos supjautą pirmąjį pėdą jaunamartė turėjo apgaubti lininiu stuomeniu ar rankšluosčiu, o talkininkus pavaišinti sūriu. Moterų pjautuvais nukirstus pėdus rišo ir gubas statė vyrai.

Vėliau dalgiais ir dalgelėmis rugius kirto vyrai, pėdus rišo moterys. Kiekviena pora – pjovėjas ir rišėja – užsiimdavo savo barą. 

Baras – tai viena pradalge, vienu mostu nukertamų rugių plotis. Būtų gėda prieš kitus talkininkus, jeigu kas nors barą varytų siauresnį už kitus. 

Pagal Libertą Klimką (2014)

Rugiapjūtė

Ilgą laiką rugius pjautuvais pjaudavo moterys. Darbą pradėdavo šeimininkė, supjaudama nedidelį rugių pėdelį. Anytos supjautą pirmąjį pėdą jaunamartė turėjo apgaubti lininiu stuomeniu ar rankšluosčiu, o talkininkus pavaišinti sūriu. Moterų pjautuvais nukirstus pėdus rišo ir gubas statė vyrai.

Vėliau dalgiais ir dalgelėmis rugius kirto vyrai, pėdus rišo moterys. Kiekviena pora – pjovėjas ir rišėja – užsiimdavo savo barą. 

Baras – tai viena pradalge, vienu mostu nukertamų rugių plotis. Būtų gėda prieš kitus talkininkus, jeigu kas nors barą varytų siauresnį už kitus. 

Pagal Libertą Klimką (2014)


Kaimo gyventojai turėdavo bendrų pievų. Tad ir šienapjūtė būdavo bendras talkos darbas. Išeidavo vyrai į lankas saulei tekant, suskamba, sužvanga plakami dalgiai. Išvarę pradalgę kitą vyrai sustoja galulauky, pasirėmę ant dalgių užtraukia dainą. Šienapjūtės dainos pagal dažnai jose skambantį priedainį „valioj“ vadinamos valiavimais. Dainuojamos jos tęsiamai, lėtai, kad plauktų per visas paupio pievas, grįžtų aidu nuo miško, paupio šlaitų. Dažnai atsiliepdavo pjovėjai ir iš kito kaimo. 

Šienavimas – vyriškas darbas. Jeigu jau paaugusį berniuką priims į šienpjovius – jis gali save laikyti vyru. Vidurdienį jiems į lauką lauknešėliuose atnešami pietūs: šaltibarščiai, rūgpienis su karštomis bulvėmis, lašinukai su svogūnais, atsigerti – rauginta sula.

Pagal Libertą Klimką (2014)

Dviejų dalių lauknešėlis (1875 m.; Marijampolės kraštotyros muziejus)

Lietuvių liaudies daina „Valio mano dalgelis“
Šienpjoviai pjauna šieną

Valio, mano dalgelis,
Valio, valio.
Nepapustęs dalgelio,
Nepjausi šienelio.

Valio, mano dalgelis,
Valio, valio.
Dalgelį traukiau,
Pusrytėlių laukiau.

Valio, mano dalgelis,
Valio, valio.
Ateina mergelė
Per pradalgėlį.

Valio, mano dalgelis,
Valio, valio.
Nepadurk kojelių
Per tarppirštėlį.

Valio, mano dalgelis,
Valio, valio.
Varlinėjo gervelė
Po žalią lankelę.

Valio, mano dalgelis,
Valio, valio.
Taip mes, jauni berneliai,
Pjaunam žalią šienelį.

Bendruomenės nariai dalyvaudavo visuose svarbiausiuose žmogaus gyvenimo etapuose. Senajame Lietuvos kaime ir į vestuves, ir į laidotuves sueidavo beveik visa bendruomenė. Vokiečių keliautojas Albertas Cvekas XIX a. šermenų vaišes yra pavadinęs didžiausia žinoma lietuvių šeimos švente, į kurią ir mažiau turtingas valstietis nevengia sukviesti 80–100 žmonių. Ne mažiau svečių būdavo sukviečiama ir į vestuves.

Pagal Arūną Vaicekauską (2006)

Ligonio lankymas

Būdavo lankomas ir sunkiai sergantis kaimynas. Mirties patale gulintis sodybos šeimininkas neretai pasakydavo, kur ir kaip jį palaidoti, kuo aprengti, kiek ir kokių gyvulių paskersti šermenų vaišėms. Ši paskutinė mirštančiojo valia tradiciniame kaime buvo pildoma be išlygų.

Pagal Arūną Vaicekauską (2006)

Būdavo lankomas ir sunkiai sergantis kaimynas. Mirties patale gulintis sodybos šeimininkas neretai pasakydavo, kur ir kaip jį palaidoti, kuo aprengti, kiek ir kokių gyvulių paskersti šermenų vaišėms. Ši paskutinė mirštančiojo valia tradiciniame kaime buvo pildoma be išlygų.

Pagal Arūną Vaicekauską (2006)

Šermenų vaišės

Anksčiau šermenims skersdavo kiaulę tam, kad galėtų gausiai pavaišinti laidotuvių apeigų dalyvius. Tačiau gyvulių skerdimas turėjo ir ritualinę reikšmę. Galima manyti, kad paprotys laidotuvių ar vestuvių vaišėms skersti stambius gyvulius siekia XVI–XVII a. ritualinius aukojimus, kai paaukotų gyvulių mėsa būdavo suvartojama per visos bendruomenės keliamą puotą.

Pagal Arūną Vaicekauską (2006)

Anksčiau šermenims skersdavo kiaulę tam, kad galėtų gausiai pavaišinti laidotuvių apeigų dalyvius. Tačiau gyvulių skerdimas turėjo ir ritualinę reikšmę. Galima manyti, kad paprotys laidotuvių ar vestuvių vaišėms skersti stambius gyvulius siekia XVI–XVII a. ritualinius aukojimus, kai paaukotų gyvulių mėsa būdavo suvartojama per visos bendruomenės keliamą puotą.

Pagal Arūną Vaicekauską (2006)

Senosios (etnografinės) Nidos kapinės. Aut. nežinomas