Nors šiuolaikiniame mene liaudies kūrybos elementai daugiausia atsiskleidžia per muziką, tradicijos tąsa puikiai matoma ir kitose meno srityse, tokiose kaip dailė, grafika, šokis ir tekstilės menas, kur tradiciniai motyvai ir simbolika įgauna naują reikšmę ir aktualumą. Visi atvejai apima skirtingus kultūrinius ir meninius kontekstus, kuriuose tradiciniai motyvai ar technikos yra pritaikomi moderniems poreikiams.

Paroda „Etnografinis opartas tekstilės tradicija“. Šaltinis – Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotrauka


Viktoras Petravičius

Viktoras Petravičius (1906–1989) buvo grafikas, kurio kūryba yra stipriai susijusi su lietuvių liaudies kūrybos tradicijomis, kurios formavo jo meninę viziją ir stilių.


Petro Repšio freska „Metų laikai“ I.

Freska „Metų laikai“ I

Petro Repšio freska „Metų laikai“, esanti Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto Aisčių menėje, yra unikalus meno kūrinys, kuris sujungia dailę, kultūrą ir gamtos ciklus. Ši freska, atspindinti keturis metų laikus, yra įspūdingas dinamiškų žmonių figūrų ir ryškių spalvų pasaulis, kuris stebina kiekvieną lankytoją.

Petro Repšio freska „Metų laikai“, esanti Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto Aisčių menėje, yra unikalus meno kūrinys, kuris sujungia dailę, kultūrą ir gamtos ciklus. Ši freska, atspindinti keturis metų laikus, yra įspūdingas dinamiškų žmonių figūrų ir ryškių spalvų pasaulis, kuris stebina kiekvieną lankytoją.

Petro Repšio freska „Metų laikai“ II.

Freska „Metų laikai“ II

Kūrinys prasideda nuo Gyvybės medžio, kuris simbolizuoja keturių metų laikų kaitą. Pavasarį žymi Gandrinės, kai sugrįžtantys gandrai skelbia atsinaujinimą. Šiuo laikotarpiu svarbios tradicijos, tokios kaip bitininkų veikla ir gyvulių išginimas laukan, kartu su ritualais, kurie saugo juos nuo plėšrūnų.

Kūrinys prasideda nuo Gyvybės medžio, kuris simbolizuoja keturių metų laikų kaitą. Pavasarį žymi Gandrinės, kai sugrįžtantys gandrai skelbia atsinaujinimą. Šiuo laikotarpiu svarbios tradicijos, tokios kaip bitininkų veikla ir gyvulių išginimas laukan, kartu su ritualais, kurie saugo juos nuo plėšrūnų.

Petro Repšio freska „Metų laikai“ III.

Freska „Metų laikai“ III

Toliau eina Velykos ir kitos pavasario šventės, taip freska vaizduoja ne tik gamtos, bet ir žmogaus gyvenimo ritmą. Vasara atneša gyvybės ir džiaugsmo simbolius, kuriuose matome saulę, mėnulį ir įvairius mitologinius motyvus. Žiema, kaip paskutinis ciklas, atspindi gamtos poilsį ir ramybę. Freskoje galime pamatyti žiemos scenas, kuriose atvaizduojamos Kalėdos, Užgavėnės ir kitos žiemos šventės.

Toliau eina Velykos ir kitos pavasario šventės, taip freska vaizduoja ne tik gamtos, bet ir žmogaus gyvenimo ritmą. Vasara atneša gyvybės ir džiaugsmo simbolius, kuriuose matome saulę, mėnulį ir įvairius mitologinius motyvus. Žiema, kaip paskutinis ciklas, atspindi gamtos poilsį ir ramybę. Freskoje galime pamatyti žiemos scenas, kuriose atvaizduojamos Kalėdos, Užgavėnės ir kitos žiemos šventės.

Menininko darbas leidžia pažvelgti į žmogaus gyvenimo etapus – gimimą, santuoką ir mirtį ir suteikti galimybę reflektuoti apie gyvybės ciklą.


Jonas Mekas.

Jonas Mekas

Jonas Mekas, lietuvių kilmės JAV filmų kūrėjas, menininkas ir režisierius, dažnai vadinamas amerikietiškojo avangardo kino krikštatėviu. J. Mekas palaikė stiprų santykį su Lietuvos tradicine kultūra, kuris atsispindi jo autobiografijose, interviu ir kūryboje.

Jonas Mekas, lietuvių kilmės JAV filmų kūrėjas, menininkas ir režisierius, dažnai vadinamas amerikietiškojo avangardo kino krikštatėviu. J. Mekas palaikė stiprų santykį su Lietuvos tradicine kultūra, kuris atsispindi jo autobiografijose, interviu ir kūryboje.

Jonas Mekas, kalbėdamas apie Lietuvą, dažnai pabrėžė nostalgiją ir prisiminimus. Kaip rašo J. Mekas, „Nieko išvažiuodamas neišsinešiau. O ir atminimai – skurdūs, vargani mano gyvenimo metai. Bet kai dabar pagalvoji, kai staiga sopulingoj prisiminimų raudotinėj susopi – tada išvysti, kad vis tik išsinešta viskas.“ Šis teiginys atspindi jo gebėjimą atrasti vertingus išgyvenimus net ir sudėtingose situacijose. Tai rodo, kad tradicinė kultūra ir vaikystės prisiminimai jam buvo neatsiejama dalis identiteto.

J. Meko kūryboje tradicinė kultūra pasireiškia subtiliais senosios pasaulėjautos vaizdiniais. Žmogus ir šeima, žmogus ir bendruomenė, žmogus ir gamta – per šiuos paprastus siužetus autorius ieško, kas yra jis pats. J. Meko darbai yra tokie asmeniški, kad galiausiai tampa universalūs. Kiekvienas atpažįstame savo kieme esantį medį, močiutės kepamų blynų kvapą, senų gėlėtų tapetų tekstūrą. Būtent tai ir lėmė iki šiol neblėstantį susižavėjimą J. Meko kūryba.

Pasižiūrėkite ištrauką iš Jono Meko filmo Reminiscences of a Journey to Lithuania (liet. Prisiminimai iš kelionės į Lietuvą):

Poetas Marcelijus Martinaitis 1983 m.

Marcelijus Martinaitis

Marcelijaus Martinaičio kūryba išsiskyrė unikaliu modernizmo ir archajinės lietuviškos kultūros derinimu, stipriu ryšiu su kaimo pasaulėjauta, tautinėmis vertybėmis, įkūnytomis jo kūriniuose. Svarbiausias personažas – Kukutis – simbolizuoja paprastą, bet giliaprasmį žmogų, atspindintį įvairialypes, komiškas ir rimtas gyvenimo akimirkas. Kukučio baladės tapo žymiausiu ir labiausiai pamėgtu Martinaičio kūriniu, o pats Kukutis įgavo metaforišką prasmę lietuvių kultūroje.

Marcelijaus Martinaičio kūryba išsiskyrė unikaliu modernizmo ir archajinės lietuviškos kultūros derinimu, stipriu ryšiu su kaimo pasaulėjauta, tautinėmis vertybėmis, įkūnytomis jo kūriniuose. Svarbiausias personažas – Kukutis – simbolizuoja paprastą, bet giliaprasmį žmogų, atspindintį įvairialypes, komiškas ir rimtas gyvenimo akimirkas. Kukučio baladės tapo žymiausiu ir labiausiai pamėgtu Martinaičio kūriniu, o pats Kukutis įgavo metaforišką prasmę lietuvių kultūroje.

Daug Kukučių ir vienas

Vienas Kukutis –
pėsčias Kukutis.
Visad pėsčias pats sau –
smagioms savo kojoms:
ten, kur jos žengia,
ten joms ir žemė.

Du Kukučiai –
karo metu
dviese ant vieno arklio
joja nuo Tilžės,
ir iš peršauto maišo
byra druska.

Trys Kukučiai, –
kai du pjauna malkas,
o trečias – žiūri.

Žiūri ir klausos,
kaip toli skamba pjūklas,
net spengia,
net žvaigždės apšąla
pirmųjų šalnų rasa.

Daug Kukučių, –
kai vienas numiršta,
o paskui jį eina
šimtas vienplaukių Kukučių,
ir šimtas galvoja –
kaip vienas:
– O koks trumpas Kukučio gyvenimas
pėsčioms kojoms,
smagioms Kukučio kojoms...

Martinaitis, Marcelijus. Kukučio baladės: Eilėraščiai. – Vilnius: Vaga, 1977.


Tarpdisciplininis menasšiuolaikinio meno rūšis, į visumą jungianti kelių meno rūšių raiškos principus.

Pasižiūrėkite Martyno Gintalo vaizdo projekciją kurtą šiai parodai:

M. Gintalo vaizdo projekcijos laiko temą perteikia vizualiai, žaisdamas masteliu ir erdvės pojūčiu, pabrėždamas žmogaus patirčių bei gamtos laikinumą, kas būdinga senosioms kultūrinėms nuostatoms apie gyvenimo trapumą ir ryšį su aplinka.